Arise förvärvar utvecklare av projekt i Ukraina

Arise AB (publ) (“Arise”) har idag expanderat sin geografiska närvaro genom ett partnerskap med det norska bolaget Fenix Repower AS (”Fenix”), en utvecklare av sol- , vind- och lagringsprojekt i Norge och Ukraina. Arise har förvärvat 70% av Fenix och kommer finansiera Fenix projektutveckling. Köpeskillingen uppgår till cirka 330 000 NOK. Tillträde skedde idag.

Fenix, med 9 anställda, och lokal ledning i både Ukraina och Norge, har betydande erfarenhet av att utveckla och bygga infrastrukturprojekt, inklusive utveckling av vindkraft i Ukraina före krigets utbrott. Genom Fenix existerande nätverk i Ukraina har bolaget exklusivitet på en initial portfölj omfattande cirka 300 MW sol-, vind- och lagringsprojekt i tidig fas i Ukraina som kan vara redo att byggas inom 12-24 månader. Därutöver ger detta strategiska partnerskap Fenix möjlighet att accelerera utveckling av nya projekt i Ukraina, med målet att säkra en betydande projektportfölj under de kommande åren. Detta passar väl med Arise mål om strategisk diversifiering avseende både geografi och teknologi.

“Vi är mycket glada över detta partnerskap med Fenix. Vi är övertygade om att förnybar energi kommer att spela en viktig roll i Ukrainas återuppbyggnad samt att tillskottet av offentligt kapital har potential att göra Ukraina till en betydande destination för utländska investeringar. Med utmärkta förhållanden för både vind- och solkraft ser vi Ukraina som den sista, stora, oexploaterade marknaden i Europa. Det här är ett kapitaleffektivt sätt för Arise att etablera en stark position på den ukrainska marknaden och att bygga en betydande projektportfölj för de kommande åren.” säger Arise VD, Per-Erik Eriksson.

Ukrainas nuvarande energimix domineras av cirka 35 GW kärn- och fossilkraft med ursprung från Sovjet-tiden vilka stod för cirka 84% av elproduktionen under 2021. Per december 2023 står en betydande andel av denna produktion under rysk kontroll.

Först och främst så är det pågående kriget en humanitär tragedi. Därtill skapar det naturligtvis en riskabel och utmanande miljö att arbeta i. Vi tror dock att delar av Ukraina kommer att ha hanterbara nivåer av risk och att återuppbyggnaden redan kan börja i vissa områden, även om kriget ännu inte kommit till ett definitivt slut. Vi har intern erfarenhet bland våra aktieägare från deras långvariga verksamhet i Ukraina, vilket blir värdefullt när vi går in i denna nya marknad.”, fortsätter Arise VD, Per-Erik Eriksson.

Utöver Fenix verksamhet i Ukraina kommer Fenix anställda i Norge driva och växla upp Arise utveckling av nya projekt i Norge, vilka för närvarande omfattar ett antal leads och projekt i tidig fas.

“Även om den norska marknaden har varit turbulent under de senaste åren tror vi att osäkerheterna snart kommer att bli klargjorda och att projektutveckling i Norge kan återupptas och accelerera. Projektens lönsamhet kommer troligen vara mer pressad på grund av de nya skattereglerna, men för rätt projekt tror vi att det fortfarande finns betydande värde att skapa i nyutveckling av vindprojekt.” noterar Arise VD, Per-Erik Eriksson.

“Detta strategiska partnerskap ger oss möjlighet att fokusera på att säkra och utveckla projekt i Ukraina, under en tid då vi ser många intressanta möjligheter i marknaden. Att signifikant bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom ytterligare decentralisering av landets energiproduktion är naturligtvis en stark drivkraft för oss. Vi ser även fram emot att arbeta tillsammans med en ledande aktör som Arise i att etablera en betydande närvaro inom förnybar energi i Norge under de kommande åren.” kommenterade Fenix Repowers VD, Bernt Granås.

Arise rådgivare var CMS Kluge i Norge, CMS CMNO i Kiev och KPMG. Fenix rådgivare var GreenCap Partners, Thomessen och Asters.

Halmstad 15 december 2023

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Markus Larsson, Finansdirektör Arise AB, +46 735 321 776

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 december 2023 kl. 14:00.

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726. E-mail: info@arise.se, www.arise.se