Arise genomför sin största projektförsäljning hittills

Arise AB (publ) (”Arise”) har idag ingått avtal med fonder förvaltade av Foresight Group LLP (”Foresight”), en ledande brittisk kapitalförvaltare inom infrastruktur och private equity, om avyttring av vindkraftprojektet Skaftåsen, 231 MW, (”Projektet”). Tillträde sker idag.

Vid tillträdet kommer Arise erhålla en fast köpeskilling om EUR 19,1 miljoner. Därtill förväntar sig Arise erhålla en rörlig köpeskilling om EUR 6,4 miljoner när Projektet är färdigställt. Avyttringen förväntas ge en positiv resultateffekt om totalt cirka SEK 210 miljoner under åren 2019 till 2021, varav cirka SEK 140 miljoner under fjärde kvartalet 2019. Den rörliga delen av köpeskillingen är beroende av hur byggnationen av Projektet fortlöper i förhållande till tidplan och budget. Transaktionen innehåller utöver ovan nämnda köpeskillingar en produktionsbaserad tilläggsköpeskilling uppgående till högst cirka EUR 4,5 miljoner.

Transaktionen sker genom att aktierna i Skaftåsen Vindkraft AB (vilket innehar projekträttigheterna) överlåts av Arise AB till FW Skaftåsen BidCo AB, vilket kontrolleras av Foresight.

Arise kommer genom förvaltningsavtal ansvara för projektledning under byggnationen och förvalta Projektet för Foresights räkning när vindkraftparken är driftsatt.

Siemens Gamesa kommer att leverera 35 turbiner med en nominell kapacitet om 6,6 MW vardera från sin nya 5.X plattform. Byggnationen av Projektet har påbörjats och vindkraftparken förväntas tas i drift i slutet av 2021.

Daniel Johansson, VD, Arise AB:

”Vi är väldigt glada att introducera inte bara en ny stark investerare till den svenska marknaden i form av Foresight en ledande och oberoende kapitalförvaltare inom infrastruktur, men också den senaste spetsteknologin från Siemens Gamesa. Att introducera den här nya teknologin på den nordiska marknaden tillsammans med Siemens Gamesa och Foresight utgör en milstolpe för oss. Detta framgångsrika projekt bygger på starka relationer och ett gott samarbete från start till mål och vi ser fram emot att genomföra det tillsammans med våra välrenommerade partners”.

Daniel Cambridge, Senior Investment Manager, Foresight Group:

“Vi är väldigt nöjda med att offentliggöra vår första greenfield landbaserade vindkraftsinvestering i Sverige. Som en ledande internationell infrastrukturinvesterare är vi glada att i partnerskap med den erfarna utvecklaren, Arise, kunna lansera den senaste teknologin inom landbaserad tillsammans med Siemens Gamesa. Skaftåsenprojektet kommer att ge ett värdefullt bidrag till att uppfylla målen för förnybar energi och reduktion av växthusgasutsläpp, och även ge ett viktigt bidrag till lokalsamhället via den årliga peng som betalas till lokalsamhället, vilket ligger i linje med våra investeringskriterier för hållbara investeringar”.

Halmstad den 11 december 2019

Daniel Johansson, CEO Arise AB, +46 702 244 133
Linus Hägg, CFO Arise AB, +46 702 448 916

Denna information är sådan information som Arise AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 december 2019 kl. 11.15 CET.

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi dig till vår personuppgiftspolicy på vår hemsida. Om du inte vill motta ytterligare utskick från oss är du välkommen att kontakta oss på info@arise.se

Arise är ett av Sveriges ledande företag inom vindkraft med affärsidé att utveckla, bygga och förvalta landbaserad vindkraft i egen regi och för andra. Bolaget är noterat på NASDAQ Stockholm.

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. +46 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726
info@arise.se, www.arise.se