Arise refinansierar utestående säkerställda obligationer

Arise Wind HoldCo 9 AB med dotterbolag (”Underkoncernen”), vilken ägs till 100% av Arise AB (publ) (”Arise” eller ”Bolaget”), har idag ingått ett bindande avtal med DNB Bank ASA rörande en treårig finansiering om 40 MEUR dedikerad till koncernens egen vindkraftsproduktion (”Lånet”). I samband därmed kallar Arise på förtida inlösen av Bolagets säkerställda gröna obligationer om nominellt 650 mkr (ISIN SE0010920900) som förfaller till betalning i mars 2021 (”Obligationerna”).

Refinansieringen kommer dramatiskt minska koncernens totala finansieringskostnader vilka på årsbasis förväntas sjunka från knappt 60 mkr till cirka 25 mkr, inkl. räntekostnader hänförliga till Bolagets utestående konvertibler, IFRS 16 effekter och periodiserade uppläggningsavgifter. För koncernens egen produktion, vilken är samlad i Underkoncernen, förväntas finansieringskostnaderna minska från cirka 42 mkr till cirka 8 mkr. Häri ingår IFRS 16 effekter om cirka 2 mkr jämte periodiserade uppläggningsavgifter.

Efter refinansiering förväntas koncernens egen vindkraftsproduktion att nå kassaflödes break-even (inklusive räntor och planenliga amorteringar) vid snittintäkter om cirka 20 öre per KWh. Motsvarande break-even nivå vad avser den egna vindkraftsproduktionens resultat före skatt förväntas uppgå till cirka 30-35 öre per KWh.

I samband med refinansieringen kommer Bolaget även att lösa en befintlig ränteswap i SEK. Detta tillsammans med upplösen av uppläggningsavgifter relaterade till Obligationerna kommer att medföra en resultateffekt av engångskaraktär om cirka -35 mkr före skatt, av vilka cirka -33 mkr redan belastar koncernens egna kapital enligt IFRS 9.

Inlösen av Obligationerna och ränteswappen kommer att finansieras genom upptagande av Lånet samt genom befintliga likvida medel. Refinansieringen förväntas genomföras den 14 oktober.

”Vi är mycket nöjda med refinansieringen och att därmed väsentligt sänka finansieringskostnaderna för vår egen vindkraftsproduktion. Framgångsrika projektförsäljningar de senaste åren har möjliggjort att vi nu äntligen kan få på plats en flexibel och kostnadseffektiv finansiering. Tillsammans med den annonserade livstidsförlängningen och nya serviceavtal för våra GE-parker banar vi nu väg för lönsamhet även inom produktionen.”, säger Linus Hägg, Finansdirektör, Arise AB.

Halmstad den 18 september 2020

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linus Hägg, Finansdirektör Arise AB, +46 702 448 916

Denna information är sådan information som Arise AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 september 2020 kl. 11.35 CET.För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi dig till vår personuppgiftspolicy på vår hemsida. Om du inte vill motta ytterligare utskick från oss är du välkommen att kontakta oss på
info@arise.se.

Arise är ett av Sveriges ledande företag inom vindkraft med affärsidé att utveckla, bygga och förvalta landbaserad vindkraft i egen regi och för andra. Bolaget är noterat på NASDAQ Stockholm.

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel.
+46 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726, E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Taggar: