Arise Windpower breddar affärsmodellen och ökar målet

Bakgrund

Sedan starten 2007 har Arise utvecklats till Sveriges ledande landbaserade vindkraftbolag. Under de första fem verksamhetsåren har ca 5 mdr investerats i vindkraftsparker om totalt 342 MW. Av dessa äger bolaget direkt och indirekt 241 MW. Utvecklingen har skett snabbt med fokus på kvalitet och kostnadseffektivitet. Investerings- och driftkostnaderna har löpande sänkts och understiger nu vad som kommunicerades vid bolagets börsintroduktion.

Bolagets storskaliga satsning har möjliggjorts via en medveten strategi och kontroll över hela värdekedjan. Ett exempel är Jädraåsprojektet, norra Europas största landbaserade vindkraftprojekt. Parken har uppförts i snabb takt och redan 12 månader efter byggstart kunde den första kilowattimmen levereras. Bolaget var också den första oberoende kraftproducenten i Sverige att börsnoteras.

Bolaget breddar nu sin verksamhet och ökar ambitionsnivån.

Breddad affärsmodell och nytt mål

Syftet med den breddade affärsmodellen är att jämte lån finansiera bolagets fortsatta tillväxt genom internt genererade kassaflöden samt uppnå ökad lönsamhet. Arise blir därigenom ett ännu attraktivare företag för aktieägare, partners, andra investerare och medarbetare.

Målet är att vid utgången av år 2017 ha uppfört och fortsatt förvalta 1 000 MW landbaserad vindkraft varav bolaget äger 500 MW.

Arise har utvecklat unika kompetenser och konkurrensfördelar avseende storskalig landbaserad vindkraft. Den breddade affärsmodellen skapar förutsättningar för att bättre tillvarata detta. Bolaget kommer, på samma sätt som i projektet Jädraås, avyttra delar av driftsatta parker eller delar av byggklara projekt samtidigt som den operationella förvaltningen utvecklas och bibehålls. Sammantaget skapas därmed ytterligare intäkter för bolaget.

Som en del av den breddade affärsmodellen har Arise utnyttjat det rådande marknadsläget och påbörjat en konsolidering av den svenska vindkraftmarknaden. Projektportföljen har utökats kraftigt genom avtal vilka möjliggör förvärv och uppförande av fem vindkraftprojekt i Sverige med en sammanlagd effekt om ca 500 MW.

Den breddade affärsmodellen innebär att Arise kommer att ha tre huvudsakliga intäktskällor;

Produktion och försäljning av el och elcertifikat

Produktion av el och elcertifikat i egna vindkraftparker är fortsatt bolagets viktigaste källa för långsiktiga kassaflöden och lönsamhet. Bolagets mål är att genom en högre grad av internfinansiering uppnå ett ägande om 500 MW, direkt eller indirekt, fram till 2017.

Projektutveckling

Huvuduppgiften är att utveckla, bygga och finansiera projekt. Genom att avyttra delar av projekt eller driftsatta parker frigörs vinster och kapital vilka kan återinvesteras i nya projekt. Bolagets mål är att uppföra 1 000 MW fram till utgången av 2017.

Operationell förvaltning

Bolaget utför och samordnar service, produktionsuppföljning samt produktionsoptimering av egna och delägda tillgångar över dess livstid. Målet är att vid utgången av år 2017 operationellt förvalta 1 000 MW.

Utsikter för 2013

Bolaget har idag 139 MW i full drift vilka beräknas generera ca 350 GWh på årsbasis. Produktionen är prissäkrad till 43 % under år 2013 till ett pris om ca 800 SEK/MWh. Resterande del säljs till spotpris. Därutöver äger bolaget hälften av Jädraås vindpark vilken bedöms vara i full drift under kvartal 1 – 2013. Parken beräknas generera 570 GWh på årsbasis varav bolagets andel motsvarar 285 GWh. Från september 2013 och framåt har säkringar skett enligt lånevillkor. Produktion dessförinnan säljs till spotpris.

Under vintern/våren 2013 planerar bolaget byggstart av ca 30 MW ur den egna projektportföljen. Utöver detta kan ytterligare ca 50 MW byggstartas med nu tillgängligt eget kapital. Bolaget söker vidare en delägare till Solbergprojektet (78 MW).

Bolaget har under år 2012 breddat sitt utbud av tjänster, konsoliderat verksamheten och säkrat möjligheterna till en betydande expansion genom avtal som möjliggör förvärv rörande ett antal stora vindkraftprojekt. Bolaget ser med tillförsikt fram emot nästkommande år och bedömer möjligheten att ytterligare stärka sin position på den nordiska marknaden som mycket god.

Halmstad den 7 november 2012

Informationen är sådan som Arise Windpower AB ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och/ eller lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november 2012 kl.08.00.

Peter Nygren, VD Arise Windpower AB, +46 706 300 680
Linus Hägg, Finanschef Arise Windpower AB, +46 702 44 89 16

Arise Windpower är ett av Sveriges ledande företag inom landbaserad vindkraft med affärsidé att sälja el producerad med egna landbaserade vindkraftverk. Bolagets mål är att år 2017 ha uppfört och förvalta 1 000 MW landbaserad vindkraft varav bolaget äger 500 MW. Arise Windpower är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

E-mail: info@arisewindpower.se, www.arisewindpower.se