Byggstart 12 st. Vestas V 100 maskiner i Västervik och Askersund

Arise Windpower AB (Arise) har beslutat starta byggnation av två vindkraftparker Blekhem, Västerviks kommun och Södra Kärra, Askersunds kommun. Parkerna består av 12 st. Vestas V 100 maskiner med en sammanlagd effekt om ca 22 MW.  Driftstart beräknas ske under våren 2011.

Vindkraftparkerna  är Arise sjunde respektive åttonde i södra Sverige och bolaget har därmed 58 st. vindkraftverk i drift eller under byggnation, med en total effekt om 125 MW. Utbyggnadsmålet för år 2010 är därmed uppnått.

Projektet uppfyller väl bolagets avkastningskrav om minimum 10 procent på totalt investerat kapital. Den bedömda specifika investeringskostnaden är ca 5,5SEK/års kWh.

Halmstad den 8 december 2010

Informationen är sådan som Arise Windpower AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden (SFS2007:528) och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 december 2010 kl. 08.00 .

Peter Nygren, VD Arise Windpower AB, +46 706 300 680

Arise Windpower är ett av Sveriges ledande företag inom landbaserad vindkraft. Arise Windpowers affärsidé är att sälja el producerad med egna landbaserade vindkraftverk uppförda i södra Sverige. Bolaget har som mål att till år 2014 driftsätta cirka 300 vindkraftverk med en årlig produktion om cirka 2 TWh miljövänlig el. Arise Windpower är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.arisewindpower.se

info@arisewindpower.se, www.arisewindpower.se