Delårsrapport 1 januari–30 juni 2022

Halmstad 19 juli 2022

ANDRA KVARTALET (1 april–30 juni 2022)

• Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 53 (36) mkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 25 (12) mkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 10 (-6) mkr.
  • Resultatet före skatt, före jämförelsestörande poster, uppgick till 7 (-10) och efter jämförelsestörande poster till -6 (-6).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -6 (-6) mkr motsvarande -0,13 (-0,16) kr per aktie.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 67 (12) mkr, påverkat av ökade rörelseskulder kopplat till projektinvesteringar.
  • Production genererade 61 (61) GWh grön el, i linje med motsvarande period föregående år men lägre än normalt till följd av svaga vindar.
  • Den genomsnittliga intäkten för Production uppgick till 675 (420) SEK/MWh, fördelat på el 670 (415) SEK/MWh och elcertifikat, inklusive ursprungsgarantier, 5 (5) SEK/MWh.
  • Avtal ingicks med BlackRock om förvaltning av vindparker i Finland där det totala uppdraget omfattar 219 MW.
  • Daniel Cambridge utsågs till ny CCO, med ansvar för Affärsutveckling och M&A, på Arise. Han tillträdde sin roll den 2 maj 2022, då han också tog plats i bolagets koncernledning.
  • Arise emitterade gröna seniora icke-säkerställda obligationer om EUR 50 miljoner, där emissionslikviden kommer att användas i enlighet med Arise Gröna Finansieringsramverk.

FÖRSTA halvåret (1 januari–30 juni 2022)

• Nettoomsättningen under perioden uppgick till 141 (82) mkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 86 (34) mkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 56 (1) mkr.
  • Resultatet före skatt, före jämförelsestörande poster, uppgick till 49 (-7) och efter jämförelsestörande poster till 32 (-10).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 31 (-10) mkr motsvarande 0,76 (-0,27) kr per aktie.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 134 (27) mkr.
  • Production genererade 161 (143) GWh grön el. Ökningen beror på starkare vindar under första kvartalet än föregående år.
  • Den genomsnittliga intäkten för Production uppgick till 725 (444) SEK/MWh, fördelat på el 718 (435) SEK/MWh och elcertifikat, inklusive ursprungsgarantier, 6 (10) SEK/MWh.
  • Arise upprättade ett Grönt Finansieringsramverk som innehåller kriterier för investeringar i uteslutande förnybar energi. Arise kan inkludera obligationer samt existerande och framtida lån under finansieringsramverket.
  • Investeringsbeslut fattades avseende vindkraftprojektet Lebo i Västerviks kommun.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens slut

• Projekt Kölvallen avyttrades i juli 2022 till en fond förvaltad av Foresight Group LLP. Den totala köpeskillingen från försäljningen av projektet uppgår till cirka EUR 100 miljoner. Av dessa erhölls en fast köpeskilling om EUR 75 miljoner vid tillträdet och EUR 25 miljoner förväntas erhållas när projektet är färdigställt. Avyttringen förväntas ge en positiv resultateffekt om totalt cirka EUR 90 miljoner under åren 2022 – 2025, varav cirka EUR 65 miljoner vid tillträdet. Den rörliga delen av köpeskillingen är beroende av hur byggnationen av Projektet fortlöper i förhållande till tidplan och budget. Vidare kommer Arise genom förvaltningsavtal ansvara för projektledning under byggnationen och förvalta Projektet när vindkraftparken är driftsatt. I samband med transaktionen investerade Arise AB cirka EUR 17 miljoner i projektet och förvärvade därmed en ägarandel om cirka 9% i projektet. Detta är i linje med Arise ambition att vara en mer dynamisk utvecklare med fokus på att maximera värdeskapandet via sin projektportfölj.

Halmstad den 19 juli 2022

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Markus Larsson, Finansdirektör Arise AB, +46 735 321 776

Denna information är sådan information som Arise AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2022 kl. 08.00 CEST.

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi dig till vår personuppgiftspolicy på vår hemsida. Om du inte vill motta ytterligare utskick från oss är du välkommen att kontakta oss på info@arise.se

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på NASDAQ Stockholm.

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. +46 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726, E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Taggar: