Intressant möjlighet för vindkraft i Stjørdals kommun

Stjørdals kommun, som är grannkommun till Trondheim, har ansökt om att få etablera en stor batterifabrik i sin kommun. Arise vill därför också informera om sina planer att utveckla en ny vindkraftpark i kommunen, med ca 30 turbiner och en årlig elproduktion om ca 600 GWh. Projektet är i tidig utvecklingsfas, så det är möjligt att vindkraftparken kan bli både mindre och större när den är färdigplanerad. Tanken är att den ska byggas i området Vennafjellet mellan Elvran och Tømra. Det skulle motsvara en investering i storleksordningen 2 miljarder norska kronor. Vindkraftparken kan tänkas bli en energileverantör till batterifabriken.

Förnybar elproduktion är central för att attrahera nya industrisatsningar, såsom batterifabriker, datacenter och vätgasanläggningar. Likaså är förnybar elproduktion helt central för att gradvis kunna minska utsläppen av växthusgaser och motverka klimatförändringarna.

Vi ser också att en vindkraftpark kan ge stora lokala fördelar i kraft av fler arbetstillfällen, skatteintäkter till kommunen och uppdrag till det lokala näringslivet.

Arise har den 4 februari presenterat projektet för Stjørdals kommun.

Arise AB bildades 2007 och har utvecklat mer än 20 vindkraftparker i Sverige. Sedan några år tillbaka arbetar bolaget aktivt med att skapa möjligheter att utveckla vindkraft också i Norge och Skottland.

Daniel Johansson, VD Arise AB: ”Vi ser fram emot att ha en konstruktiv dialog med Stjørdals kommun kring möjligheten att förverkliga planerna på en vindkraftpark, till gagn för tillväxt och näringslivsutveckling i kommunen”.

Halmstad den 5 februari 2021

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Daniel Johansson, VD Arise AB, +46 702 244 133

Jennie Hallgren, Projektutvecklingschef, +46 708 809 938

Det går också bra att kontakta oss via e-mail: info@arise.se

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 5 februari 2021 kl. 13.00 CET.

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi dig till vår personuppgiftspolicy på vår hemsida. Om du inte vill motta ytterligare utskick från oss är du välkommen att kontakta oss på info@arise.se

Arise är ett av Sveriges ledande företag inom landbaserad vindkraft med affärsidé att utveckla, bygga och förvalta landbaserad vindkraft i egen regi och för andra. Bolaget är noterat på NASDAQ Stockholm.

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726

E-mail: info@arise.se, www.arise.se