Penser Access: Arise - Från finansiell sanering till lönsam tillväxt

Både omsättning och EBIT i fjärde kvartalet kom in något svagare än våra estimat då det starka resultatbidraget från Skaftåsen motverkades av svagare vindar, låga el- och certifikatpriser och en förskjutning av Enviksberget och Bröcklingeberget in i H1 2020. Trots det blev resultat före skatt 2019 mer än en fördubbling jämfört med 2018. I ljuset av bolagets allt starkare finansiella situation och planen att livstidsförlänga de egna vindkraftparkerna så ser möjligheterna goda ut att refinansiera obligationslånet under hösten 2020 till en betydligt lägre ränta, och ordentligt förbättrat finansnetto som resultat. Aktien är nu upp 200% på ett år. Det är dock välförtjänt i ljuset av hur bolaget rört sig från överbelånad, olönsam producent med projektambitioner till att aggressivt ha minskat nettoskulden samtidigt som bilden klarnat om vinstpotentialen i bolagets pipeline. Vi räknar nu med nettovinster på över 700 mkr de kommande tre åren, vilket översätter till ett P/E på 13x 2021e och en genomsnittlig FCF-yield på 12% 2020-2022. Även om det är sannolikt med lite vinsthemtagningar efter den starka uppgången ser vi en fortsatt hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/arise_20200217.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se