Penser Access: Arise - Ökat tryck på Skaftåsen för att nå målet

Omsättningen i tredje kvartalet på 58 mkr var i linje med vår förväntan på 57 mkr, medan EBITDA uppgick till 22 mkr vilket var 18% svagare än vi räknat med. Med mindre än två månader kvar räknar vi ändå med att Arise ska hinna få Skaftåsen (230 MW) sålt innan årsskiftet. Med förseningarna av Enviksberget och Bröcklingeberget under Q3’19 kommer det sannolikt krävas en onormalt hög nivå på resultatavräkning för Skaftåsen i år, väl över 40%, för nå målet om ett högre underliggande resultat 2019 än 2018 (motsvarande en justerad EBIT över 118 mkr). Sammantaget har vi sänkt vår prognos för EBIT 2019e med 18% och höjt den för 2020e med 8%. Med ett totalt förväntat resultatbidrag från Skaftåsen, Ranasjöhöjden och Salsjöhöjden på över 500 mkr de kommande tre åren väntas nettoskulden fortsätta sjunka motsvarande en FCF-yield på 9% per år i snitt till 2021. Sammantaget ser vi fortsatt en hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/arise_20191111.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se