Penser Access: Arise - Sätter hoppet om helårsmålet till Skaftåsen

Omsättningen på 67 mkr var grovt i linje med vår förväntan medan EBITDA på 9 mkr blev lägre än vi räknat med. Nettoskulden är nu nere på 664 mkr och väntas stärkas markant det kommande året. Huruvida bolaget kommer kunna nå målet om ett högre underliggande resultat för helåret än för 2018, beror på hur stor andel av Skaftåsen man kommer kunna vinstavräkna i år. Vi beräknar att det kommer kräva en vinstavräkning över 30% före årsskiftet men tolkar bolagets kommentarer som att man siktar på en betydligt högre nivå. Efter det svaga resultatet i Q2’19 har vi sänkt vår EBIT-prognos med 10% i år och 5% för 2020e. Bokfört värde på egenägda parker uppgår till 1246 mkr samtidigt som vi räknar med att projektutvecklingsverksamheten ska generera ett resultatbidrag på över 400 mkr bara de kommande tre åren. Vår förväntade minskning av nettoskulden motsvarar nu en FCF-yield på 13% per år i snitt till 2021, medan P/E är 9x ’20e (9% resp. 12x efter utspädning från konvertibeln). Sammantaget ser vi fortsatt en hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/arise_20190718.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se