Penser Access: Arise - Tydliggör värdering av värdeskapandet i bolaget

Omsättningen i Q1’19 kom in något starkare och rörelseresultatet (EBITDA före intressebolag) något svagare än vi räknat med. Skaftåsen bedöms nu bli närmare 230 MW snarare än de 150-200 MW som tidigare kommunicerats och resultatbidraget, på runt 1 mkr/MW, skalar med den nya storleken. Med kvarvarande kassaflöde från pågående byggprojekt på 145 mkr så väntas bolaget nå en nettoskuld under 600 mkr inom ett år. Dagens börsvärde plus nettoskuld på 1392 mkr kan jämföras med det bokförda värdet på egenägda parker på 1246 mkr vilket innebär att marknaden tillskriver projektutvecklingsverksamheten, som vi räknar med ska generera ett resultatbidrag på över 400 mkr de kommande tre åren, ett värde på 146 mkr. Vår väntade minskning av nettoskulden motsvarar en genomsnittlig FCF-yield på 21% per år till 2021, medan P/E är 8x ’20e. Med en hög aktivitetsnivå i projektaffären, gynnsam makrobild och en attraktiv värdering av kassaflödena ser vi därför en hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/arise_20190509.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se