Arizona Chemical utreder möjligheterna att producera biodiesel

Report this content

PRESSMEDDELANDE 20.10.2009 Arizona Chemical utreder möjligheterna att producera biodiesel Arizona Chemical, världens ledande tillverkare av gröna kemikalier baserade på råtallolja, utreder möjligheterna att börja producera biodiesel. Företaget analyserar de ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna för att använda produktströmmar från nuvarande gröna raffineringsprocesser. Eventuell produktion kommer att förläggas vid någon av företagets fabriker i USA eller Europa. Arizona Chemicals största europeiska anläggningar ligger i Uleåborg i Finland och i Sandarne utanför Söderhamn. - Vi behärskar tekniken för tillverkning av biodiesel enligt EU:s nuvarande specifikationer och kan snabbt inleda mycket konkurrenskraftig produktion på våra befintliga bioraffinaderier, säger Arizona Chemicals VD för Europa, Juhani Tuovinen. - Vår ambition är att använda alla delar av den värdefulla och knappa råvaran råtallolja. Men vi vill göra det på ett ansvarsfullt sätt och utifrån ett helhetsperspektiv på hållbarhet. Att göra biobränsle av råtalloljan möter helt enkelt inte dagens krav på hållbarhet. Däremot finns det produktströmmar från dagens raffinering av råtallolja som kan vara aktuella. Vi utreder därför vilka komponenter i råtalloljan som bör förädlas vidare till råvara för industrin och vilka som kan förädlas till biobränsle. Vår internationella expertgrupp utreder just nu dessa frågor ur ett samlat miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Vi ser här en viktig möjlighet till framtida bioenergiproduktion och skulle därmed kunna ge ytterligare ett bidrag till att nå nationella och europeiska mål om minskade utsläpp av växthusgaser, avslutar Juhani Tuovinen. Arizona Chemical har genom årtionden av forsknings- och utvecklingsarbete och med avsikt att ständigt höja förädlingsvärdet skapat tusentals tillämpningar för produkter från råtallolja t.ex. inom färg-, läkemedels-, livsmedels-, textil-, och grafisk industri samt i vägmarkeringsfärger och limmer liksom i hygienprodukter och kosmetika. Råtallolja är en förnyelsebar naturresurs som skapas vid pappersmassaproduktion. Den ersätter framförallt olika fossila insatsvaror, som annars används vid framställning av olika petrokemiska produkter. Arizona Chemical har ett helhetsperspektiv i sitt hållbarhetsarbete och strävar hela tiden efter att utnyttja den fulla miljömässiga och ekonomiska potentialen i en knapp och förnyelsebar råvara. Ytterligare information: Janne Rantala direktör Strategic Raw Materials, Europa Arizona Chemical tfn +358 40 3413 358 janne.rantala@azchem.com Juhani Tuovinen verkställande direktör, Europa Arizona Chemical tfn +31 653 955 839 juhani.tuovinen@azchem.com Arizona Chemical är den ledande förädlaren av råtallolja i världen; ett bioteknikbolag, som ständigt utvecklar nya, nyttiga produkter av råtallolja. Bolaget har 10 produktionsanläggningar i Europa och USA. I Sverige har produktionen koncentrerats till Sandarne. Ur råtalloljan förädlar bolaget fettsyror, hartser och terpentin, som är förnybara råvaror i lim, tryckfärger, ytmaterial, smörjmedel och bränsle, livsmedel och kosmetika. Arizona Chemical sysselsätter ca 1 000 personer och bolagets internationella försäljningsnätverk täcker mer än 65 länder. www.arizonachemical.com