Arjo vinner Malmö Stads Näringslivspris inom Life Science

Vid Malmö Näringslivsgala den 18 februari stod Arjo som vinnare av Malmö Stads Näringslivspris inom kategorin Life Science. Juryn lyfter fram Arjos fokus på att skapa förutsättningar för ökad rörlighet för patienter och mindre skador för personal, vilket i sin tur ger en mer effektiv vård.

“Vi är mycket glada och stolta över detta pris, som är ett fint erkännande för hela organisationen för det fantastiska arbete som utförts både i Skåne och globalt – och som blivit extra viktigt under pandemin. Ett stort tack riktar vi till Malmö stad, som gör det möjligt för oss att verka och utvecklas i en dynamisk region. Som skåningar sedan 60 år känns detta väldigt bra”, säger Joacim Lindoff, VD och Koncernchef på Arjo.

Vinnaren utsågs av en jury bestående av tidigare vinnare, andra aktörer inom näringslivet samt representanter från Malmö stad. Motiveringen för Arjo lyder:

”Produkter som ger en ökad rörlighet för patienter och mindre skador för personal som ger en effektivare vård över hela världen med Malmö som avsändare. Sedan decennier ett dominerande och mycket framgångsrikt miljardföretag i Malmös Life Science-familj”.

Arjo grundades 1957 i Eslöv och ingick i Getinge-koncernen fram till 2017, när bolaget börsnoterades på Stockholmsbörsen. Idag har Arjo över 6 000 anställda över hela världen, med huvudkontor och delar av forskning- och utvecklingsorganisationen i Malmö.

Prispengarna donerar Arjo till Malmö Universitets sjuksköterskeutbildning, som en del av ett tidigare initierat samarbete för att bidra till att modernisera och uppgradera deras kliniska träningscenter för studenter inom vårdvetenskap.

Kornelia Rasmussen
Executive Vice President, Marketing Communications & Public Relations
Email: kornelia.rasmussen@arjo.com

Maria Nilsson
Investor Relations & Corporate Communications
Email: maria.nilsson@arjo.com

Att skapa goda förutsättningar för rörelse i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Arjos produkter och lösningar för ergonomisk patienthantering, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och djup ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer.

Med 60 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter, boende och vårdgivare, en global arbetsstyrka på över 6 000 personer och en omsättning på 9 miljarder kronor år 2020, stärker Arjo ständigt sitt engagemang för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet.