• ARK Travel/

Ark Travel och Sabre Travel Network sluter långsiktigt samarbetsavtal Sabre Travel Network stärker sin position på svenska marknaden Ark Travel, Sveriges största svenskägda affärsresebyrå har valt att byta till Sabres globala distributionssystem (GDS). Det femåriga avtalet betyder att Ark Travel kommer att byta från Amadeus till Sabre Travel Networks skräddarsydda bokningsplattform, Turbo Sabre. Övergången till Sabres bokningsplattform blir klar i början av 2004. Avtalet betyder mycket för Sabre Travel Network i Skandinavien som lanserade Turbo Sabre på den svenska marknaden i mars. Ark Travel som är Sveriges fjärde största affärsresebyrå följer efter Resfeber, Sveriges största Internetresebyrå och resebyrån NTT International Tours & Travels genom att byta till Sabre Travel Network. Förra året förvärvade Ark Travel A&L Travel Support och sedan några månader sitter båda företagen på en gemensam Stockholms-adress. Ark Travel kommer att använda den skräddarsydda Turbo Sabre produkten för att designa och implementera en enkel process för arbetsflödet och för att rationalisera både bokningsarbete och administration. - Flexibiliteten i Turbo Sabres produkt och vår förmåga att skräddarsy den exakt efter våra och våra kunders behov var en orsak till varför vi valde att byta GDS leverantör, säger Lena Bergman, VD för Ark Travel. Vi är ett innovativt företag som strävar efter att lyckas i en bransch som ständigt förändras. Det innebär att vi allierar oss med företag som både kan förutse och anpassa sig till denna förändring. Sabre Travel Networks påvisar denna styrka, avslutar Bergman. Kath Webster som är Sabre Travel Networks nordiska VD säger att samarbetet är ett strategiskt partnerskap och betonar att resebyråer av alla storlekar nu har ett val när de väljer teknisk support. - Den skandinaviska reseindustrin har dominerats av en enda GDS leverantör för länge, säger Webster. För ytterligare information, kontakta: Lena Bergman, Verkställande direktör, Ark Travel, tel: 08-505 877 60, mobil: 0709-13 47 00, e-post: lena.bergman@ark.se Kath Webster, Verkställande direktör, Sabre Travel Networks Norden, tel:08-xxxxX, mobil: e-post: kath.webster@sabre.com Om Ark Travel ARK bildades 1982 och är idag en fullservicebyrå för affär- och konferensresor över hela världen. Ark Travels affärsidé är att erbjuda högkvalitativa och kostnadseffektiva resetjänster till svenska affärsreseköpare med höga krav på service, kunskap och tillgänglighet. Ark Travels vision är att vara det självklara förstahandsvalet för svenska affärsreseköpare med höga kvalitetskrav. Se även www.ark.se för mer information. Om Sabre Travel Network Sabre Travel Network, a Sabre Holdings company, provides access to the world's leading global distribution system (GDS) and products and services enabling agents at more than 56,000 agency locations worldwide to be travel experts. About 40 percent of the world's travel is booked through the Sabre GDS. Originally developed in 1960, it was the first system to connect the buyers and sellers of travel. Today the system includes more than 400 airlines, approximately 60,000 hotels, 50 car hire companies, nine cruise lines, 36 railways and 232 tour operators. Sabre Travel Network har ett kontor som specifikt ansvarar för Norden. Medarbetarna vid Sabre Travel Networks Nordenkontor i Stockholm känner väl till behoven i den lokala marknaden och arbetar med utveckling av nya och redan existerande verktyg och tjänster med syfte att hjälpa lokala byråer och samarbetspartners att bättre hjälpa sina kunder. Sabre Holdings Corporation (NYSE: TSG) is a world leader in travel commerce, retailing travel products and providing distribution and technology solutions for the travel industry. More information about Sabre Holdings is available at http://www.sabre-holdings.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/29/20030829BIT00740/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/29/20030829BIT00740/wkr0002.pdf