Bokslutskommuniké 2001

Bokslutskommuniké 2001 Ark Travels omsättning ökade 18% - resultatet minskade · Händelserna i USA den 11 september och deras efterspel har direkt resulterat i minskat affärsresande, och därmed drabbat branschen hårt. · Ark Travels omsättning under 2001 uppgick till 517,0 mkr (437,6 mkr) vilket motsvarar en ökning på 18,1 %. · Resultat efter finansnetto under 2001 uppgick till 4,7 mkr (10,3 mkr). · Omsättningen under det fjärde kvartalet 2001 uppgick till 124,2 mkr (130,5 mkr) och resultatet efter finansnetto var -0,3 mkr (3,1 mkr). · Resultat per aktie uppgick till 2,02 kr (5,00 kr). · Rörelsen i Travel Event of Sweden AB i Göteborg förvärvades per den 1 mars 2001. · Ark Travels styrelse föreslår att en utdelning på 1,50 kronor per aktie skall utgå för räkenskapsåret 2001. Omsättning och resultat Omsättningen för koncernen under 2001 uppgick till 517,0 mkr (437,6 mkr) motsvarande en ökning på 18,1 %, 11,0 procentenheter representerar organisk tillväxt och resterande del representerar tillväxt genom förvärv. Resultatet efter finansnetto under perioden uppgick till 4,7 mkr (10,3 mkr). Resultatet per aktie uppgick till 2,02 kr (5,00 kr). Omsättningen under det fjärde kvartalet 2001 var lägre jämfört med motsvarande period 2000. Omsättningen under det fjärde kvartalet uppgick till 124,2 mkr (130,5 mkr). Resultatet efter finansnetto uppgick till - 0,3 mkr (3,1 mkr). Moderbolaget Moderbolagets omsättning under 2001 uppgick till 0 mkr (0 mkr). Resultatet efter finansnetto under perioden uppgick till 3,2 mkr (7,2 mkr). Nuläge och utsikter Ark Travel bildades 1982 och är idag en fullservicebyrå för affärsresor över hela världen, främst inriktad mot svenska affärsresenärer. Ark Travels affärsidé är att erbjuda högkvalitativa och kostnadseffektiva resetjänster till svenska affärsreseköpare med höga krav på service, kunskap och tillgänglighet .Visionen är att uppfattas som det självklara förstahandsvalet för svenska affärsreseköpare med höga kvalitetskrav. Resemarknaden har under 2001 kännetecknats av en vikande försäljning. Totalt minskade den svenska reseförsäljningen med 10 procent (Källa: SRF). Utrikes flygresor minskade med 12 procent och inrikes flygresor minskade med 6 procent. Konferensresandet föll med 12 procent. Enligt SRF:s statistik minskade reseförsäljningen med 20 procent under det fjärde kvartalet. Den strukturella lågkonjunktur som märktes under året förstärktes ytterligare av händelserna i USA den 11 september och deras efterspel. Den amerikanska flygbranschen upplevde en större kris, vilket också påverkade de europeiska flygbolagen och därmed också i förlängningen resebyråerna. Målet om en omsättningstillväxt om minst 15 procent uppnåddes under året. Ark Travel såg under hösten att företagets långsiktiga finansiella mål om en resultattillväxt på minst 15 procent per år inte skulle uppnås under 2001, vilket föranledde ett arbete för att sänka företagets fasta kostnader. Trots osäkerheten i branschen bedömer Ark Travel att företagets förutsättningar att fortsätta vara en intressant samarbetspartner för affärsreseköpare är goda. När affärsreseköparna tvingas se över sina kostnader blir Ark Travels arbete med att skapa mervärde och kostnadseffektiva lösningar för kunderna allt viktigare. De strategiska etableringar som företaget gjort under 2000 och 2001 är en annan faktor som stärker Ark Travel. Ark Travels målgrupp är företag med höga krav på personlig service och hög kvalitet. Dessa kunder utgörs till stor del av tjänsteföretag, där inget enskilt företag är dominerande. Ark Travel åtar sig också att hantera de mer avancerade delarna av större företags resebehov. Under 2001 har ett antal av de befintliga kunderna omförhandlat sina avtal och valt att stanna kvar som kunder hos Ark Travel. Samtidigt har affärsreseköparna blivit mer aktiva som kravställare, med allt mer detaljerade avtal med leverantörerna som följd. Strategier Ark Travel har ett antal strategier för lönsam tillväxt. Företaget ska behålla och vidareutveckla sin nisch som innebär att erbjuda service, kunskap och tillgänglighet samt tillhandahålla resetjänster av hög kvalitet till krävande affärsreseköpare. Den nisch Ark Travel valt innebär också att företaget inte satsar på bulkprodukter och priskonkurrens. Denna strategi har lett till att Ark Travel uppfattas som en kvalificerad och trovärdig samarbetspartner av sina kunder. En annan strategi är att växa både genom organisk tillväxt och strategiska förvärv på de platser där företaget finns. Företaget ska också värna om den höga kompetens och långa erfarenhet som finns bland medarbetarna. Investeringar i IT-lösningar ska skapa såväl inre effektivitet som mervärde för kunderna i form av mer fullständig resestatistik och mer effektiv reseadministration med fler valmöjligheter kring hur en beställning kan göras, till exempel genom mer utvecklade och kundanpassade självbokningssystem. För att ytterligare öka kundens mervärde har företaget en uttalad strategi att fungera som samtalspartner och rådgivare i resefrågor. Arbetet med att stärka Ark Travels varumärke ska också fortsätta. Dessa strategier ska leda till att Ark Travel fortsätter ta marknadsandelar. Förvärv Per den 1 mars förvärvade Ark Travel rörelsen i Travel Event of Sweden AB i Göteborg och därmed förstärktes företagets plattform för konferensresor. Förvärvet bidrog positivt till Ark Travels resultat under 2001. Under året tydliggjordes produkten Konferensresor genom bildandet av ett affärsområde för denna verksamhet under namnet Ark Travel Event. Investeringar och finansiell ställning Investeringarna under 2001 uppgick til1 12,6 mkr (10,7 mkr), varav 3,2 mkr har finansierats genom en nyemission (1,2 mkr). De likvida tillgångarna uppgick den 31 december 2001 till 6,7 mkr jämfört med 11,8 mkr den 31 december 2000. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden till 5,9 mkr (9,6 mkr). Vid utgången av perioden uppgick koncernens soliditet till 40 % (40 %). Det egna kapitalet uppgick den 31 december 2001 till 22,6 mkr (21,9 mkr). Ark Travel-aktien Strax före årsskiftet 1999/00 noterades Ark Travel AB:s aktie på AktieTorget. Noteringen föregicks av en ägarspridning. Aktien handlades vid ingången av året till en kurs på 55 kronor och vid årets utgång till 30 kronor. Ark Travels målsättning avseende en notering på OM Stockholmsbörsens O-lista kvarstår och arbetet inför noteringen fortsätter under våren. OM Stockholmsbörsen har utsett en börsrevisor för granskning av bolaget. Personal Medelantalet anställda under perioden uppgick till 73 (52), varav 88 % arbetar inom försäljning. Till följd av ändrade konjunkturförutsättningar har företaget vidtagit ett antal åtgärder i syfte att sänka sina kostnader. Detta har bland annat inneburit en minskad personalstyrka. Styrelseförändring Styrelseledamoten Stephan Ekström, vd för LOTS AB, har utträtt ur Ark Travels styrelse av formella skäl. Stephan kommer fortsättningsvis att engageras som rådgivare i bolaget. Utdelning Styrelsen föreslår att en utdelning på 1,50 kronor per aktie utgår för räkenskapsåret 2001. Jämfört med senaste betalkurs (20 mars) på 29,50 kronor motsvarar utdelningen en direktavkastning på 5,1 procent. Enligt Ark Travels utdelningspolicy ska utdelningen till aktieägarna motsvara upp till 75 procent av årets resultat per aktie. Redovisningsprinciper Denna bokslutskommuniké har upprättats i enlighet med redovisningsrådets rekommendation nr 20. Redovisningsprinciper och beräkningsgrunder i denna bokslutskommuniké är oförändrade i jämförelse med Ark Travels senaste årsredovisning. Ekonomisk information 2002: · Årsredovisning för 2001 den 10 april 2002 · Bolagsstämma för 2001 den 14 maj 2002 · Kvartalsrapport för första kvartalet 2002 den 29 april 2002 · Halvårsrapport 2002 den 16 augusti 2002 · Kvartalsrapport för tredje kvartalet 2002 den 25 oktober 2002 · Bokslutskommuniké för 2002 under mars månad 2003 · Stockholm, den 21 mars 2002 Ark Travel AB (publ) Lena Bergman Verkställande direktör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00540/wkr0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/21/20020321BIT00540/wkr0002.pdf Hela Bokslutskommunikén