Pressmeddelande från Ark Travel AB (publ)

Pressmeddelande från Ark Travel AB (publ) · Vid Ark Travels bolagstämma den 5 maj 2003 biföll stämman styrelsens förslag om en utdelning på 0,50 kr per aktie. · Bolagsstämman biföll förslag om nyval av styrelseledamöterna Susanna Bervå och Lena Bergman Vid affärsresebyrån Ark Travels bolagsstämma den 5 maj 2003, föreslog styrelsen en utdelning om 0,50 kr per aktie. Förslaget bifölls av stämman. Jämfört med senaste betalkurs (13 mars) på 28 kronor motsvarar utdelningen en direktavkastning på 2 procent. Útdelningen avviker från den antagna utdelningspolicyn, men skall ses som ett uttryck för styrelsen och ledningens bedömning att resultatet för innevarande år förväntas bli bättre än helåret 2002. Bolagstämman biföll vidare nyval av Susanna Bervå och Lena Bergman som nya styrelseledamöter i bolaget. Styrelseledamoten Meg Tivéus hade avböjt omval till styrelsen. Bervå tidigare VD och affärsområdeschef för MTG radio Susanna Bervå är född 1959 och har en utbildning från Handelshögskolan i Göteborg inom företags- och förvaltningsjuridik. Närmast kommer Bervå från Modern Times Group, MTG AB, där hon de senaste åtta åren arbetat inom en rad olika befattningar. Sina två sista år inom MTG tjänstgjorde Bervå som VD och affärsområdeschef för MTG Radio med verksamhet i Sverige, Estland, Lettland, Norge och Finland. Hon lämnade MTG i oktober 2002 på egen begäran. Bergman vald till Årets kvinnliga bransch VD inom reseindustrin Lena Bergman är född 1960 och har en ämneslärarutbildning i engelska och franska från Umeå och Stockholms Universitet. Sedan hösten 1999 har Bergman varit VD och koncernchef för Ark Travel. Bergman har tidigare arbetat som Sverigechef för EF Språkresor, VD för Tumlare Corporation, resebyråchef hos Svenska Turistföreningen (STF) och VD för Travelhouse Tournee. I april valdes hon till årets kvinnliga bransch VD i en undersökning genomförd av tidningen Travel News. För ytterligare information, kontakta: Lena Bergman, Verkställande direktör, Ark Travel, tel: 08-505 877 60, mobil: 0709-13 47 00, e-mail: lena.bergman@ark.se Se även www.ark.se Om Ark Travel ARK bildades 1982 och är idag en fullservicebyrå för affärs- och konferensresor över hela världen. Ark Travels affärsidé är att erbjuda högkvalitativa och kostnadseffektiva resetjänster till svenska affärsreseköpare med höga krav på service, kunskap och tillgänglighet. Ark Travels vision är att vara det självklara förstahandsvalet för svenska affärsreseköpare med höga kvalitetskrav. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030513BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/13/20030513BIT00700/wkr0002.pdf