14 djur får huvudrollen i Arken Zoos nya TV-satsning

Report this content

För första gången satsar Sveriges största zoofackhandelskedja, Arken Zoo, på TV-reklam. Filmerna förmedlar känslan av en riktig djuraffär fylld av levande djur, och ska locka nya kunder som idag köper foder hos dagligvaruhandeln. Dessutom låter Arken Zoo djuren som är med i reklamen sponsra TV-programmet Djurakuten på TV3.

Ikväll är det premiär för Arken Zoos nya reklamkampanj i TV. Och om två veckor följs TV-reklamen upp med ett sponsorskap av TV3-programmet Djurakuten, som då har säsongspremiär. Gemensamt för alla filmerna är att det är zoofackhandelnskedjans viktigaste målgrupp som står i fokus, nämligen djuren.

- Vi älskar djur och det är de som skapar den där speciella känslan som ett besök i en zoobutik ger, säger Arken Zoos marknadschef Annica Zinders. Och det är just denna upplevelse i kombination med vår kunskap och noga utvalt sortiment av kvalitetsfoder som lockar kunder att handla hos oss.

För Arken Zoo är detta första gången som man väljer att satsa på TV-reklam.

- Kampen om kunderna blir allt tuffare där många aktörer, exempelvis matbutiker, lockar med billigt foder av låg kvalitet, säger Annica Zinders. Det gör att vi hela tiden måste förnya oss, tidigare i år har vi exempelvis lanserat e-handel och nu är det dags att förändra vår marknadsföring. Något som vi dock inte kommer att ändra på är kärleken till djuren och vår breda kunskap.

Filmerna har utvecklats och producerats i samarbete med produktionsbolaget Bond Street Film. Vid inspelningarna av reklamfilmerna deltog 14 djurskådespelare och ett akvarium med fiskar, vilket gjorde produktionen utmanande. Bland annat gällde det att se till att få sex hundar att ta del av en föreläsning i näringslära.

- Hundar är väldigt kloka djur och med mycket hundgodis gick det att få dem att lyssna uppmärksamt, säger Jimmy Widén, delägare på produktionsbolaget Bond Street Film. Vi fick däremot ta till trickfilmning för att inte riskera att en boaorm skulle äta upp papegojan. En annan reptil, den meterlånga leguanen Monika, köptes in speciellt till inspelningen för att efteråt få flytta till Jonas Wahlström på Skansenakvariet. Där har den det bra.

Även i sponsringen av Djurakuten är djuren i fokus. Leguanen Monika, kaninen Stampe, hamstern Otis och fisken Nemo är med i varsin TV-spot.

Med i teamet bakom Arken Zoos TV-satsning är även den nystartade mediebyrån ExB Mash.

- Vi har haft ett fantastiskt bra samarbete där alla varit delaktiga i alla delar, säger Annica Zinders. Tack vare det, så har vi kunnat säkerställa att mediebyråns grundläggande målgruppsanalyser implementerats även i idéarbetet. Ett tight trepartssamarbete har varit avgörande.

Fakta om Arkens Zoos TV-satsning:

• Reklamfilmerna kommer till en början att att sändas vecka 8 till vecka 10 i TV3, TV6, TV8 och TV10.
  • Vecka 10 till vecka 17 sponsrar Arken Zoo Djurakuten på TV3.
  • Arbetsgrupp ExB Mash: Fredrik Talén, Peter Wihlborg, Toffe Nathhorst
  • Arbetsgrupp Bond Street Film: Torbjörn Edwall, regissör, Jimmy Widén, Account Director, Kaveh Pourshahidi, Creative Director

För mer information, vänligen kontakta:

Annica Zinders, marknadschef Arken Zoo
E-post: annica.zinders@arkenzoo.se

Arken Zoo är Sveriges största zoobutikkedja med ett noga utvalt sortiment bestående av allt du kan behöva av foder och tillbehör till ditt husdjur. Vi startade vår verksamhet 1987, då med åtta butiker. Idag har vi butiker i hela landet, från norr till söder. I våra butiker har vi en stor och bred kunskap om djur, foder och tillbehör och vi erbjuder ett brett sortiment med hög kvalitet och välkända varumärken. I våra butiker kan du dessutom hitta bland annat fiskar, kaniner, marsvin och fåglar. I de flesta av våra butiker erbjuder vi även tjänster såsom kloklippning, trim eller veterinärtjänsten Vettris.

Välkommen till Arken Zoo. Vi älskar djur.

Taggar:

Citat

Vi älskar djur och det är de som skapar den där speciella känslan som ett besök i en zoobutik ger. Och det är just denna upplevelse i kombination med vår kunskap och noga utvalt sortiment av kvalitetsfoder som lockar kunder att handla hos oss.
Annica Zinders, marknadschef Arken Zoo