Qbrick blir del av Europas ledande internet-tv-distributör – Arkena

Franska TDF:s digitala mediedivision, med svenskgrundade Qbrick i täten, ombildas och byter namn till Arkena. Med 500 anställda i 9 länder och över 1500 kunder blir Arkena ett av Europas största företag inom tjänster som internet-tv, playout och utsändningstjänster.

Marknaden för OTT-lösningar, dvs. over-the-top-lösningar där internet används som distributionskanal för tv, film och video, har ökat enormt de senaste åren och räknas nu som en betydande utmanare till de traditionella distributions- och affärsmodellerna inom tv-branschen. Den ökande användningen av smarta enheter som mobiltelefoner och surfplattor gör att konsumenter kan ta del av video oavsett var de befinner sig.

– Vi har bara sett början på internet-tv- och onlinevideo – den riktiga boomen förväntas 2016-2017 – då pekar kurvan rakt uppåt, säger Jesper Arenhill, som arbetat på Qbrick sedan 2007 och nu blir Commercial lead & Marketing manager på Arkena i Norden. Hela den industriella logiken för tv-distribution och konsumtion har förändrats kraftigt och idag kan producenter dela sitt innehåll direkt med sin publik – kostnadsfritt eller mot en avgift – vilket gör att ett helt mellanled av leverantörer nu börjar bli överflödigt.

När Qbrick grundades 1999 var företaget den första svenska tjänsteleverantören av distribution av video via internet (streaming). År 2011 blev Qbrick del av den franska broadcastjätten TDF:s digitala mediedivision med syftet att bli en ledande aktör på europeisk nivå. När bolagen i mediedivisionen nu slås samman under det gemensamma namnet Arkena blir det nya företaget ett av Europas största på området för internet-tv, playout och utsändningstjänster.

– Vi är oerhört nöjda att Qbrick nu integreras fullt ut i det nya Arkena. Nu får vi fulla synergier med alla våra europeiska systerbolag och kan säkerställa att våra videolösningar forsätter att ligga i framkant, säger Eric Matsgård, som i och med integrationen lämnar TDF-koncernen och sin roll som svensk VD. Särskilt glädjande är att Sverige nu får en än mer central roll i teknikutvecklingen, vilket också var vår förhoppning och drivkraft när vi sålde Qbrick 2011.

– Bolagen, som nu blir Arkena, har redan i årtionden levererat lösningar till både media- och telekombranschen – skräddarsytt tekniken för hantering av videoinnehåll, anpassat det till olika format och levererat till olika skärmar, säger Julien Seligmann, CEO på Arkena. Genom att nu samla bolagens expertis och tjänster under ett och samma tak får Arkena en unik position att kunna erbjuda de mest relevanta lösningarna och hjälpa mediebranschen hantera de ständigt föränderliga villkoren på marknaden, säger Julien Seligmann, CEO på Arkena.

Se en kort videopresentation om vad Arkena gör: www.arkena.com

För mer information kontakta:
Jesper Arenhill, Commercial lead & Marketing Manager

jesper.arenhill@arkena.com

Om Arkena
Arkena har kunder inom en rad olika områden som tv-kanaler, radiostationer, media, reklambyråer och produktionsbolag samt storföretag, kommuner och statliga verk. För över 1500 kunder sänder företaget dagligen media både lokalt och globalt, såväl live som on-demand. Arkena är en sammanslagning av bolagen Qbrick, Cognacq-Jay Image, Smartjog, BeBanjo och PSN. För mer information, besök: www.arkena.com

Taggar: