• Arkena/

Sociala medier som rekryteringsverktyg vid IT-rekryteringar – Qbrick använder sig nu av “Social Reqruitment” i sin expansion

Social Reqruitment är den nya trenden inom rekrytering. Det råder en större efterfrågan än utbud då det gäller kunnig personal inom IT-sektorn. Att hitta utvecklare med rätt kompetens i högkonjunkturens Sverige är påtaglig. För HR-avdelningar är det en stor utmaning att rekrytera fler kunniga personer till de växande IT-avdelningarna och rekryteringsprocessen blir lätt en kostsam och utdragen historia. En del av lösningen kan vara social rekrytering och därför har Qbrick startat ett samarbete med Jobylon, Sveriges första sociala jobbsajt.

”Sociala medier har förändrat hur arbetssökande och arbetsgivare kommunicerar med varandra”, säger Jasmine Norman, Marketing Manager på Qbrick. ”Qbrick växer kraftigt i Europa och kommer att hålla en stark tillväxt takt under kommande år. För att klara personalrekryteringen, speciellt på IT-avdelningen behöver vi anpassa våra rekryteringsstrategier. En ny möjlighet vi ser nu är att kombinera rekryteringsprocessen med vår närvaro i sociala medier”.

Qbrick kommer även att belöna tips som leder till rekrytering med en sk. Bounty, dvs hittelön. På så sätt vill Qbrick premiera de som tipsar personer i sitt nätverk om nya tjänster och hoppas även nå de som inte är ute och letar jobb.

Vi ser en trend med allt fler integrerade interaktiva kanaler i våra dagliga liv, detta spiller förstås över på rekryteringsbranschen. På vår site kan våra kunder inkludera Twitter, blogg, Facebook och videopresentationer i sitt flöde, detta ger den intresserade en levande bild av företaget eller tjänsten. Det är kul att Qbrick har valt att samarbeta med Jobylon och även annonsera ut en Bounty och på så sätt nå ut till kandidater för tjänster som är svårare att tillsätta”, säger Richard Setterwall, VD på Jobylon.

Qbrick fastnade för Jobylons enkla sätt att integrera sociala nätverk med vanligt jobbsök. Det egna nätverket är ofta den mest effektiva rekryteringskanalen. Personliga rekommendationer och kontakter är avgörande i större beslutsprocesser, inklusive att söka och hitta ett nytt jobb. Jobylon är uppbyggt på den devisen och konceptet, därför är de en passande samarbetspartner för Qbrick i rekryteringsfrågor.

Kontaktinformation:
Richard Swetterwall, VD Jobylon, Tel: +46 709 900 609, e-post: richard.setterwall@jobylon.com

Mats Fredriksson, CTO Qbrick, Tel: +46 0706 65 12 33, e-post: mats.fredriksson@qbrick.com
Jasmine Norman, Marketing Manager Qbrick, Tel: +46 733 303 304, e-post: jasmine.norman@qbrick.com

Qbrick är den ledande leverantören i Europa av Webb-TV och Mobil-TV. Företaget grundades 1999 och har sedan dess etablerat sig som en helhetsleverantör gentemot bolagets kunder som finns inom segment som TV-kanaler, radiostationer, media, reklambyråer och produktionsbolag men även företag, kommuner och statliga verk. Qbrick har 90 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn, Århus, Helsingfors, Åbo och Madrid. Bolaget beräknas omsätta 148 MSEK 2011. Ägare är grundarna, personalen samt ett fåtal externa investerare. För mera information om bolaget besök www.qbrick.com