• Arkena/

Webb-TV företaget Qbrick förvärvas av TDF - ett av Europas ledande media- och telekomföretag

Qbrick är Europas ledande streaming leverantör av webb- och mobil-TV och säljs nu till franska TDF med huvudkontor i Paris. TDF är Europas största distributör av TV-utsändningar. Qbrick kommer att ingå i TDF Media Service division som strävar efter att bli Europas främsta leverantör av ’TV Everywhere’ -lösningar för mediebolag och företagssektorn.

Qbrick har de senaste åren vuxit kraftigt genom både förvärv och organiskt, främst i Norden. Qbrick levererar molnbaserade streaming media tjänster till alla terminaler och kunderna är främst TV-kanaler och större företag. Genom förvärvet kommer TDF att få tillgång till såväl Content Delivery Network -teknik dvs. plattformen för att distribuera video över internet som en ledande lösning för att hantera video till olika terminaler, Online Video Platform, för sina TV-kunder på den europeiska marknaden.

”Det har varit av yttersta vikt att hitta en partner som kommer att fortsätta att förvalta Qbricks affärsidé sedan det grundades 1999 - att leverera helhetslösningar för hantering av rörliga bilder över internet”, säger Peder Matsgård, grundare av Qbrick. ”Nu möts det traditionella sättet att distribuera TV via markutsändning med det nya sättet att distribuera TV via internet. Bäst på att kombinera dessa två världar vinner och det är anledningen till varför TDF köper Qbrick. Vi är så klart entusiastiska över att tillsammans med TDF kunna ta vår ledande marknadsposition i Norden och fortsätta erövra kontinentala Europa” forsätter Peder Matsgård som kommer att sitta kvar i styrelsen och vara rådgivare till bolaget.

”För Qbricks befintliga kunder kommer sammanslagningen att vara av stort värde. Genom TDF kommer vi att få tillgång till mer FoU och få ytterligare kunskap om mediebranschen. Men ännu viktigare, att vara del av en större företagsgrupp innebär, att vi har resurser att alltid leverera de senaste och marknadsledande lösningarna till våra kunder” säger Eric Matsgård VD för Qbrick.

TDF-koncernen har en omsättning på 1,5 miljarder Euro, där 36 % kommer från digitala och analoga TV-sändningar. Webb-och mobil-TV är den snabbast växande trenden inom TV-marknaden och denna koalition gör det möjligt att ta sig an den europeiska marknaden tillsammans.

”Qbrick är ett mycket framgångsrikt och stabilt företag med en beprövad affärsmodell och en talangfull grupp i Norden. Vi är särskilt imponerad av deras långvariga kundrelationer med stora TV-bolag och företag. Efterfrågan på ’TV Everywhere’ -lösningar är stark just nu och vi tror att TDF och Qbrick tillsammans kan bli den ledande leverantören i detta utrymme” säger Julien Seligmann, chef för TDF Media Services division.

- Köpeskillingen är inte gjord offentlig.

För ytterligare information:
Eric Matsgård, VD Qbrick, +46 708 22 45 09, eric.matsgard@qbrick.com
Julien Seligmann, chef för TDF Media Services division, +33 1 5868 6217, julien.seligmann@smartjog.com

För pressmaterial och bilder: press@qbrick.com

Om TDF Group
TDF utvecklar multi-format och multi-support markbundna plattformar för hantering och distribution av audio, video och data för alla typer av mottagare. Under många år har TDF skapat innovativa lösningar för morgondagens kommunikation inom digital bio, 3D, ansluten DTT-, video-on-demand, catch-up TV, digital radio, webb-sändningar, trafikinformation i realtid och ultra höghastighets telenät.

TDF grundades 1975 och har 4,800 anställda. TDF Group är närvarande i Frankrike, Tyskland, Finland, Ungern, Polen, Estland och Monaco. Ägare är TPG (42%), FSI (24%), Axa Private Equity (18%) och Charterhouse Capital Partners (14%). TDF koncernens omsättning för 2010/2011 var 1, 520 MEURO.

För mer information om bolaget besök www.tdf-group.com

Om Qbrick
Qbrick är den ledande leverantören i Europa av webb-TV och mobil-TV. Företaget grundades 1999 och har sedan dess etablerat sig som en helhetsleverantör gentemot bolagets kunder som finns inom segment som TV-kanaler, radiostationer, media, reklambyråer och produktionsbolag men även företag, kommuner och statliga verk. Qbrick har ett 90-tal anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn, Århus, Helsingfors, Åbo och Madrid. Bolaget beräknas 2011 omsätta MSEK 150. Ägare har varit grundarna, personalen samt ett fåtal externa investerare.

För mera information om bolaget besök www.qbrick.com

Taggar: