Svenska DOT arkitekter och danska Arkitema går samman

Report this content

Dot arkitekter från Stockholm går samman med en av Danmarks största arkitektkontor, Arkitema. Arkitema DOT har som mål att bli en stark aktör inom både den privata och den offentliga sfären och satsar på en expansion i Norden, Baltikum och Ryssland. Arkitema DOT kommer att ha 240 medarbetare i Stockholm, Köpenhamn, Århus och i Norge.

DOT arkitekter med ett omfattande nätverk och specialkompetens inom vård och infrastruktur får förstärkning genom Arkitemas stora resurser och bredare verksamhetsområde.  Det ger möjlighet att vidareutveckla och bredda kunnandet. Särskilt inom affärsområdet Vårdbyggnad får företaget en stor fördel att vara ett internordiskt kontor och kunna använda den samlade kompetensen i aktuella projekt i Sverige, Danmark och Norge.

Arkitema Stockholm har under 4 år utvecklat uppmärksammade bostads- och stadsbyggnadsprojekt i centrala Stockholm, exempelvis Lilla Essingen och EKO2 i Krisineberg. Med en större teknisk plattform och kapacitet kommer vi gemensamt realisera dessa projekt.

Det nya Arkitema DOT satsar på en expansion i Norden och vidare österut mot Ryssland och Baltikum. Genom samgåendet skapas en centralt belägen utvecklingsbas i Stockholm, med medarbetare vars kompetens och erfarenhet väl passar in i strategin.

- För oss är det här en fantastisk möjlighet att tillsammans med Arkitema vidareutveckla de områden som vi har stort intresse av och som vi är bra på – sjukhusbyggande och infrastruktur - samtidigt som vi får möjlighet att utveckla vårt kunnande i bostadsbyggande med intressanta projekt i centrala Stockholm, säger Urban Blomberg, VD i DOT arkitekter.

- Vår ambition är att Arkitema DOT under året ska utökas till 35 personer i Stockholm  och inom några år ska Arkitema vara ett av Skandinaviens största arkitektföretag, säger Peter Hartmann Berg, VD för Arkitema.

För mer information, kontakta:

Urban Blomberg, VD i Arkitema Dot i Stockholm, +46 (0)8 - 545 856 05 eller +46 (0)709 - 628 438.

Jørgen Bach, Partner i Arkitema i Danmark, +45 4081 7011.

Om Arkitema DOT

Affärsområdena är: Vårdbyggnad, Kontor, Bostäder, Kultur, Plan och landskap, Undervisning, Infrastruktur, Restaurering, Prefab och Energi.

Antalet anställda: 240 varav 28 i Stockholm.

VD: Urban Blomberg

Styrelse: Pia Westbeck, Urban Blomberg, Jörgen Bach, Peter Hartmann Berg och Göran Träff.

Arkitema DOT är dotterbolag till Arkitema.

Adress: Rosenlundsgatan 29A Stockholm

Webadresser: www.dotarkitekter.se   www.arkitema.dk