Tillväxtföretagen Arkivator och LGP går samman

Report this content

Tillväxtföretagen Arkivator och LGP går samman Blir världsledande inom masttoppsförstärkare för mobiltelefoni Sammanfattning Arkivator, som är noterat på OM Stockholmsbörsens OTC-lista, har träffat överenskommelse med LGPs huvudägare om förvärv av deras aktier. Detta motsvarar 64 procent av aktierna i LGP. Arkivator avser att lämna bud även till övriga aktieägare. Genom förvärvet blir Arkivator en världsledande producent av masttoppsförstärkare för mobiltelefonisystem. Den nya koncernen beräknas omsätta cirka 850 MSEK 1999 och ha 550 anställda. Förvärvet, som förutsätter godkännande av Arkivators bolagsstämma ska ske genom aktiebyte. LGPs styrelse och ledning har beslutat att rekommendera aktieägarna i LGP att acceptera erbjudandet. Koncernen blir en komplett leverantör med egen utveckling, produktion samt global försäljningsorganisation med egna dotterbolag och representationskontor. Bland koncernens kunder inom telekom-området märks systemleverantörer såsom Ericsson, Nokia, Motorola och Siemens samt operatörer som Bell South, One-2-One, Pacific Bell, Mannesmann, Triton och Telia. Båda bolagen representerar de snabbast växande bolagen inom sina respektive områden. LGP har uppvisat en årlig organisk tillväxt på 75 procent från 1994 till 1999 (prognos). Under samma period har Arkivator en tillväxt på 54 procent. Arkivators prognos för år 1999 är ett resultat före skatt i nivå med resultatet 1998, vilket uppgick till 101 MSEK. LGPs prognos är ett resultat före skatt om 27 MSEK för innevarande år med en omsättning på 330 MSEK. Antalet aktier i Arkivator ökar från 9 miljoner till 13,6 miljoner vid full anslutning till erbjudandet. LGP, som är världsledande inom området masttoppsförstärkare, är idag en global leverantör av produkter för att förbättra radiotäckningen i de mobila kommunikationsnäten. Arkivator är en av Nordeuropas ledande leverantörer av komponenter och delsystem till främst telekom-segmentet. Genom ett samgående med LGP kan Arkivator öka förädlingsvärdet genom att erbjuda egna produkter till mobilsystem. Det nya bolaget kommer att fördjupa verksamheten inom telekom-segmentet för att utnyttja bolagens breda kundbas och djupa kompetens inom utveckling av bl a filterbaserade infrastrukturprodukter. Det finns avsevärda samordningsfördelar när utveckling och produktion av LGP-produkter integreras med Arkivators verksamhet. - LGP tillför Arkivator utvecklingskompetens, egna produkter samt en internationell försäljningsorganisation, säger Arkivators VD Mikael Gottschlich. LGPs struktur och verksamhet passar väl ihop med Arkivators. - Arkivator är en idealisk partner till LGP, konstaterar LGPs VD Mats Gustavsson. Arkivator har en stark finansiell ställning, uppvisar en hög organisk tillväxt och har ett stort produktionstekniskt kunnande inom vårt teknikområde. Sammantaget innebär detta att jag ser den sammanslagna koncernen som en idealisk plattform för fortsatt hög tillväxt. Presskonferens hålls idag torsdag klockan 15:00 på Industrihuset, Storgatan 19, Stockholm. Sammanfattningen bör läsas tillsammans med pressmeddelandet i sin helhet. Pressmeddelande 23 september 1999 Tillväxtföretagen Arkivator och LGP går samman Blir världsledande inom masttoppsförstärkare för mobiltelefoni Arkivator Aktiebolag ("Arkivator") träffade den 23 september 1999 en 1 överenskommelse med huvudägarna till LGP Telecom AB ("LGP") om förvärv av samtliga deras 2.246.410 aktier i LGP, representerande 64 procent av aktierna mot betalning av aktier i Arkivator. Arkivator avser att, så snart Arkivator och huvudägarna har enats om ett slutligt aktieöverlåtelseavtal, rikta motsvarande erbjudande till LGPs övriga aktieägare att överlåta sina aktier och teckningsoptioner. Förvärven sker genom en riktad nyemission till LGPs aktieägare samt förvärv av utestående teckningsoptioner i LGP mot kontant betalning. Överenskommelsen med LGPs huvudägare innebär att: * För 10 LGP-aktier erbjuds 13 Arkivatoraktier. * För varje teckningsoption av teckningsoptionsprogram 1 erbjuds 1 SEK kontant. * För varje teckningsoption av teckningsoptionsprogram 2 erbjuds 73 SEK kontant. LGPs styrelse och ledning har beslutat att rekommendera aktieägarna i LGP att acceptera erbjudandet. Förvärvet är villkorat av följande: * Att erbjudandet accepteras av minst 90 procent av aktieägare och innehavare av teckningsoptioner med förbehåll att genomföra erbjudandet även vid lägre acceptans. * Att en extra bolagsstämma i Arkivator godkänner affären. * Att resultatet av en due diligence (affärsmässig, finansiell och legal) är acceptabel enligt Arkivators bedömning. * Att nyckelpersoner hos LGP kvarstår i den nya koncernen. * Att lock-up avtal träffas med vissa huvudägare i LGP. * Att sedvanligt aktieöverlåtelseavtal träffas mellan Arkivator och huvudägarna, innehållande garantier från huvudägarna mm. Bakgrund och motiv LGP är idag en global leverantör av produkter för att förbättra radiotäckningen i de mobila kommunikationsnäten. Företaget grundades 1992 och har djup kompetens inom filterprodukter för mobilsystem. Produktprogrammet omfattar utrustning för basstationer till samtliga mobilsystem från 400 MHz till 1.900 MHz. Huvudprodukten är masttoppsförstärkare som förbättrar en basstations täckning. Leveranser sker till marknadsledande systemleverantörer och direkt till operatörer. LGP har försäljningsbolag och representationskontor i England, Tyskland, Singapore, Australien, USA, Indien och Kina. Forsknings- och utvecklingsarbete bedrivs av ett 50-tal personer i Solna, Sverige och Allerød, Danmark. Omsättningen uppgick till 195 MSEK 1998 och har under de första sex månaderna 1999 uppgått till 136 MSEK. Prognosen för helåret 1999 är en försäljning på 330 MSEK och ett resultat före skatt på 27 MSEK. Arkivator är en av Nordeuropas ledande leverantörer av komponenter och delsystem mot främst telekom-segmentet. Arkivator har uppvisat en god tillväxt i försäljning och resultat sedan börsintroduktionen 1997. Omsättningen uppgick till 511 MSEK under 1998. Arkivators prognos för 1999 är ett resultat i nivå med resultatet 1998 (101 MSEK). Genom ett förvärv av LGP kan Arkivator öka förädlingsvärdet genom att erbjuda egna produkter för mobilsystem. Den nya koncernen kommer att fördjupa verksamheten mot telekom-segmentet för att utnyttja bolagens breda kundbas och djupa kompetens inom utveckling av filterbaserade infrastrukturprodukter. Det finns avsevärda samordningsfördelar om utveckling och produktion av LGP- produkter kan integreras med Arkivators verksamhet. Ur ett finansiellt perspektiv erbjuder den nya konstellationen betydande finansiella resurser för 1 Swedestart AB, Swedestart II KB, Mats Gustavsson, Hans Lundhagen, Emerging Technology Ltd, och ACP November 1998 Ltd. att bygga ut marknadsorganisationen samt bredda produktprogrammet mot flera filterbaserade infrastrukturprodukter, både organiskt och genom förvärv. Vidare blir den nya koncernen tillräckligt stor för att ta en aktiv del i den fortsatta omstruktureringen av branschen, och samtidigt skapas en ny svensk aktör inom telekomområdet med betydande internationell försäljning. - LGP tillför Arkivator utvecklingskompetens, egna produkter samt en internationell försäljningsorganisation, säger Arkivators VD Mikael Gottschlich. LGPs struktur och verksamhet passar väl ihop med Arkivators. - Arkivator är en idealisk partner till LGP, konstaterar LGPs VD Mats Gustavsson. Arkivator har en stark finansiell ställning, uppvisar en hög organisk tillväxt och har ett stort produktionstekniskt kunnande inom vårt teknikområde. Sammantaget innebär detta att jag ser den sammanslagna koncernen som en idealisk plattform för fortsatt hög tillväxt. Finansiella effekter Den nya Arkivatorkoncernen hade proforma 1998 en försäljning om totalt 693 1 MSEK. Det totala förvärvsvärdet kommer att uppgå till 479 MSEK, vilket medför en goodwill post på 436 MSEK baserat på balansräkning per 30 juni 1999 för LGP. Vid en goodwillavskrivning på 20 år blir den årliga avskrivningen 21,8 MSEK. Försäljning och resultat före skatt, goodwillavskrivning och transaktionskostnad beräknas uppgå till cirka 850 MSEK respektive 128 MSEK proforma för helåret 1999. Erbjudandet till LGPs aktieägare innebär en emission om högst 4.596.046 aktier i Arkivator. Antalet aktier i Arkivator ökar från 9.000.000 aktier till 13.596.046 aktier vid full anslutning till erbjudandet. Soliditeten proforma per 30 juni 1999 skulle ha uppgått till 66 procent och nettoskulden till 188 MSEK. Översiktlig tidsplan Extra bolagsstämma i Arkivator beräknas att hållas i månadsskiftet oktober/november 1999 för att besluta om nyemissionen. Prospekt rörande erbjudandet beräknas komma att offentliggöras i slutet av november 1999. Anmälningstiden i erbjudandet beräknas löpa under slutet av november och början av december 1999. Redovisning av kontanter respektive Arkivatoraktier avses ske inom två veckor efter anmälningstidens utgång. Övrigt Huvudaktieägarna i Arkivator avser föreslå den extra bolagsstämman ovan att ge styrelsen ett bemyndigande att utge ett marknadsmässigt optionsprogram riktat till de anställda i den nya koncernen. Styrelse Arkivators huvudaktieägare avser föreslå extra bolagsstämman att två representanter från LGPs aktieägarkrets väljs in i styrelsen. Enskilda Securities är rådgivare till Arkivator i samband med affären. Presskonferens hålls idag torsdag klockan 15:00 på Industrihuset, Storgatan 19, Stockholm. För ytterligare information, kontakta: Mikael Gottschlich, verkställande direktör i Arkivator AB tel 08-44 99 700 el. 0705-90 34 81 Mats Gustavsson, verkställande direktör i LGP Telecom AB tel 08-624 43 01 el. 0708-15 69 25 1 Baserat på Arkivatoraktiens genomsnittskurs 10 dagar före offentliggörande av affären. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/23/19990923BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/23/19990923BIT00280/bit0002.pdf