Anticimex får straffavgift på 1,5 miljoner

Anticimex Försäkringar AB har brustit i styrning och kontroll av verksamheten. Bristerna är omfattande och har pågått under lång tid. Finansinspektionen ger därför försäkringsbolaget en anmärkning och en straffavgift på 1,5 miljoner kronor.

Anticimex har saknat de interna regler som krävs för att säkerställa att verksamheten följer lagar och regler. Det har handlat om brister när det gäller: • hantering och kontroll av risker, • uppföljning av att reglerna följs, • oberoende granskning, • information till kunder, • skadereglering och klagomålshantering, • hantering av intressekonflikter, • riktlinjer för placering av skuldtäckningstillgångar. Företaget har inte heller följt reglerna om ledningsprövning. Varken den verkställande direktören eller flera styrelseledamöters lämplighet har prövats av FI. Bristernas karaktär, Anticimex samarbetsvilja och bolagets åtgärder för att rätta till bristerna gör att FI anser att det räcker med en anmärkning och en straffavgift. Läs beslutet på www.fi.se Fakta Anticimex Försäkringar AB bedriver sedan 1953 skadeförsäkringsrörelse och har 1,5 miljoner kunder. Balansomslutningen per den 30 juni 2009 var drygt en miljard kronor. Anticimex Försäkringar AB hade premieintäkter för egen räkning på 188 miljoner kronor under 2008. Den maximalt straffavgift som FI skulle kunnat fastställa är därmed 18,8 miljoner kronor. FI:s ledningsprövning avgör personens lämplighet utifrån bland annat uppgifter från Rikspolisstyrelsen, Upplysningscentralen och Skatteverket. Karolina Palutko Macéus, Presschef Tel 08-787 83 30 Mob 070-791 10 74 Charlotta Carlberg, Avdelningschef Tel 08-787 83 71 Mob 076-127 59 02