Aspis Liv förlorar tillståndet

Aspis Liv kontrollerar inte sina tillgångar och uppfyller därmed inte de regler som finns kring skuldtäckning. Utan tillgångarna har bolaget en negativ solvens, det vill säga bolaget har inte täckning för sina åtaganden gentemot sina försäkringstagare.

Den 12 november beslutade FI att frysa Aspis Livs förfoganderätt över sina tillgångar i Sverige eftersom FI befarade att bolaget inte hade kontroll på sina pengar. Samtidigt förbjöds Aspis Liv att teckna ytterligare försäkringar. Nu har det visat sig att merparten av bolagets tillgångar är pantsatta utomlands - och bortom Aspis Livs kontroll. Det tillsammans med andra problem i bolaget som otillåten vinstutdelning och att bolaget i flera avseenden har brustit i sin interna styrning och kontroll gör att bolaget inte kan ha kvar sitt tillstånd. Därutöver finns det andra graverande omständigheter som gör att FI överväger att lämna över ärendet till Ekobrottsmyndigheten. Enligt Aspis Livs vd har hans namnteckning förfalskats i samband med att tillgångarna pantsattes. När ett försäkringsbolag blir av med tillståndet ska det likvideras. Fram till dess att tingsrätten har utsett en likvidator, vilket kan ta ett par månader, har FI tagit kontroll över driften i Aspis Liv. För förvaltningsuppdraget har FI anlitat advokaterna Peter Morawetz och Robert Wikholm på Vinge Advokatbyrå. Karin Hallgren Informationschef Tel 08-787 82 20 Mob 076-127 59 43 Lars Malmström Biträdande informationschef Tel 08-787 80 31 Mob 070-758 35 03