Att försäkra tv:n kan löna sig

Produktförsäkringar håller i allt väsentligt vad de lovar även om det återstår brister i avtalsvillkoren. Det visar en undersökning som Finansinspektionen har gjort i samråd med Konsumentverket.

Tillsammans har myndigheterna genomfört tre undersökningar gällande produktförsäkringar i hemelektronikbranschen. Slutsatsen är att produktförsäkringar kan ge ett utökat skydd jämfört med hemförsäkring och garantier för vissa konsumenter. Däremot finns det brister när det gäller informationen till kunderna och i försäkringarnas överensstämmelse med marknadsföringslagen och försäkringsavtalslagen. Efter våra synpunkter har försäkringsbolagen förbättrat den skriftliga förköpsinformationen till konsumenterna och tydliggjort uppsägningsvillkoren. Försäkringsbolagen har dessutom på eget initiativ infört en certifiering av butikernas personal. Men även om marknaden överlag numera fungerar bättre finns det mer att önska när det kommer till informationen om ersättningsbestämmelser vid skada. Undersökningen har begränsats till att endast omfatta platt-tv hos Elgiganten, Expert Stormarknad, Onoff och Siba. De försäkringsbolag som därmed ingått i granskningen är Solid Försäkringsaktiebolag och Moderna Försäkringar Sak. Läs mer på www.fi.se Jan Fritsch, Enhetschef, Finansinspektionen Tel 08-787 82 40 Mob 070-259 79 66 Anna Hallqvist, Jurist, Konsumentverket Tel 054-19 40 60