Bankerna har ökat sitt risktagande på den svenska bolånemarknaden

Belåningsgraderna ökar och de verkliga amorteringstiderna är långa både i portföljen och i nyutlåningen. Det visar en undersökning som FI publicerar i dag.

Bostadsutlåningen till svenska hushåll utgör den största exponeringen i flertalet av de banker FI undersökt. I dagsläget utgör inte riskerna i bostadsutlåningen ett hot mot stabiliteten på den svenska finansmarknaden, inte ens vid förhållandevis kraftiga prisfall på bostäder. Fallande bostadspriser kommer däremot att drabba enskilda hushåll, i synnerhet om det sammanfaller med exempelvis ökad arbetslöshet.

FI:s undersökning visar att den genomsnittliga belåningsgraden i bankerna är 59 procent. De verkliga amorteringstiderna uppgår i genomsnitt till 91 år vilket är mer än dubbelt så långt som amorteringen enligt plan på 37 år.

Det är stora skillnader i de krav som bankerna ställer på kundens ekonomi. I bankernas kreditbedömning av ett och samma typfall uppgick lånebeloppet till mellan 2,6 och 5 miljoner kronor beroende på vilken bank som gjorde bedömningen. En anledning till de stora skillnaderna är att alla banker inte är lika benägna att ta risk, vilket gör att de ställer olika krav. Detta leder till ett brett utbud på bolånemarknaden och påverkar inte stabiliteten i sektorn.

Följande banker ingår i undersökningen:
Danske Bank Sverige, DnB NOR Sverige, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SBAB, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Finn och Swedbank

Belåningsgrad: Lånat belopp i relation till marknadsvärdet på bostaden.
Amorteringstid: Den tid det tar att betala av lånet.

Läs rapporten på www.fi.se

Helena Östman,