FI återkallar NGM:s tillstånd

Finansinspektionen återkallar NGM:s tillstånd att driva börsverksamhet. Återkallelsen gäller med omedelbar verkan. Under en avvecklingsperiod på sex månader kan handeln fortsätta i samtliga finansiella instrument.

NGM har på flera sätt försvårat FI:s tillsyn av verksamheten. Såväl storägare, styrelseledamöter och vd har varit involverade i detta. Bolaget har dessutom inte förmått att upprätthålla en fungerande och oberoende marknads¬övervakning och har särbehandlat sitt eget moderbolag, vilket är skadligt för förtroendet för värdepappersmarknaden. NGM har genom sitt agerande förbrukat sitt förtroende hos FI att driva börs.

NGM har sex månader på sig att avveckla verksamheten av såväl börs som handelsplattform. Under tiden kan handeln fortsätta i samtliga finansiella instrument. Under avvecklingsperioden är bolagen på NGM Equity att betrakta som börsnoterade bolag tills de funnit en alternativ lösning.

FI har beslutat att stoppa handeln i NGM Holding för att marknaden ska ha tid att ta till sig informationen om återkallelsen.

Vidare beslutar FI att Bo Lundevall själv eller via Investment Stångsundet och Contact Marketing inte längre får ha ett väsentligt inflytande över NGM Holding.

Presskonferens
Pressen är välkommen i dag, klockan 09.00, till FI:s lokaler på Brunnsgatan 3. Presskonferensen direktsänds på www.fi.se. Observera att presskonferensen endast är för media.

Läs besluten på www.fi.se. På fi.se finns även frågor och svar.

Fakta:
• NGM erbjuder notering och aktiehandel på listan NGM Equity med 47 bolag och derivathandel på Nordic Derivatives Exchange. NGM Equity har 29 medlemmar som handlar på börsen.
• NGM driver också Nordic MTF Stockholm och Nordic MTF Oslo med 33 bolag, som är oreglerade listor för bolag som inte är börsnoterade.
• NGM är helägt av NGM Holding som är noterat på NGM Equity. NGM Holding har drygt 6 000 aktieägare.
• NGM har cirka 25 anställda och hade 2007 en nettoomsättning på 45 miljoner kronor.

Lars Malmström,
t.f. informationschef