FI återkallar tillståndet för E.N. Sak Försäkring

Finansinspektionen återkallar tillståndet för skadeförsäkringsbolaget E.N. Sak Försäkring i Europa AB. Bolaget har under flera år haft stora brister i verksamheten och upprepade problem att säkra sin ekonomiska ställning. Bolagets problem är inte en följd av den finansiella oron.

E.N. Sak Försäkring är ett mindre skadeförsäkringsbolag som säljer i huvudsak försäkringar mot inkomstbortfall vid arbetslöshet. Bolaget har under flera års tid haft solvens- och likviditetsproblem. Solvenskvoten har vid flera tillfällen de senaste tre åren varit för låg och bolaget har tagit otillåtna lån för att undvika akuta likviditetsproblem. Bolaget har även under en lång period saknat skuldtäckningsregister vilket inneburit att försäkringstagarnas tillgångar inte varit skyddade samtidigt som bolagets ekonomiska ställning varit svag.

Bolagets återkommande brister har allvarligt riskerat försäkringstagarnas rättigheter och därför återkallar Finansinspektionen (FI) bolagets tillstånd med omedelbar verkan. FI har fattat beslut om att frysa bolagets tillgångar och att bolaget, till dess Bolagsverket beslutat om likvidation, ska drivas under förvaltning. FI kommer sköta driften av bolaget med hjälp av advokatfirman Vinge.

Kunderna bör invänta besked om försäkringarnas framtid. Bolagets ekonomi kommer nu att utredas och om det finns tillräckligt med tillgångar kommer utbetalningarna att fortsätta tills vidare. Det kommer också utredas om det finns möjlighet för ett annat försäkringsbolag att ta över försäkringsavtalen.

FI har noga följt bolaget under en längre tid och beslutet har ingen direkt koppling till den oro som präglar de finansiella marknaderna.

E.N. Sak Försäkring är ett mindre försäkringsbolag med premieintäkter på cirka 40 miljoner kronor per år och cirka 30 anställda. Bolaget har 26 000 kunder i Sverige och Danmark.

Tfn 08-787 82 90