FI varnar Case, Marginalen Bank och Maxima

Finansinspektionen varnar tre företag för stora brister i verksamheterna. Värdepappersbolaget Case, banken Marginalen och försäkringsförmedlaren Maxima får alla varningar och straffavgifter.

FI har i dag meddelat varning och straffavgifter till tre finansiella företag för allvarliga brister i verksamheterna.

Case Asset Management
har haft allvarliga brister i verksamheten. Bolaget har för sina fonders räkning gjort transaktioner med ett antal närstående bolag utan tydliga riktlinjer för att identifiera och hantera de intressekonflikter som kan uppstå. Bolaget har haft otillräckliga och bristfälliga kontrollfunktioner och har i fondförvaltningen investerat i en rad otillåtna tillgångar. Bristerna är allvarliga och bolaget får därför en varning och en straffavgift på 2,5 miljoner kronor.

Marginalen Bank Bankaktiebolag har haft allvarliga brister i sin hantering av krediter till närstående personer och företag, så kallade jävskrediter. Ledande befattningshavare har själv beslutat om krediter till närstående företag och styrelsen har delegerat beslutsrätten om jävskrediter på ett otillåtet sätt. I juni 2009 fick Marginalen Bank (då Finans AB Marginalen) en anmärkning för problem i sin kredithantering. Att banken fortfarande har liknande brister är anmärkningsvärt och banken får därför en varning och en straffavgift på 20 miljoner kronor.

Maxima Finans & Försäkringsmäklare har haft en rad brister i sin verksamhet. Bolaget har inte levt upp till de informations- och dokumentationskrav som finns och har haft brister i arbetet att förebygga penningtvätt. Bolaget har inte heller kontrollerat anställda förmedlare vilket resulterat i att förmedlarna saknat lämplig kunskap för den verksamhet som bedrivs. Sammantaget är bristerna allvarliga och bolaget får en varning och en straffavgift på 400 000 kronor.

Tfn 08-787 82 90