Fondbolagen Cicero och Stockpicker varnas av FI

Fondbolagen Cicero Fonder AB och Stockpicker Asset Management AB varnas av Finansinspektionen. Båda bolagen har haft stora brister i sin interna styrning och kontroll och ska betala straffavgifter på 3 500 000 respektive 250 000 kronor.

Cicero har saknat fungerande funktioner för både regelefterlevnad och internrevision. Bolaget har också haft brister i sin riskhantering och har vid flera tillfällen placerat fondernas medel felaktigt. I en av fonderna har bolaget haft otillräcklig riskspridning medan bolaget har placerat en annan fonds medel på sätt som fondbestämmelserna inte tillåter.

FI anser att bristerna är så allvarliga att bolaget får en varning och en straffavgift på 3 500 000 kronor. Cicero förvaltar sex värdepappersfonder och fem specialfonder med en fondförmögenhet som den 31 december 2010 uppgick till 2,7 miljarder kronor.

Stockpicker har vid flera tillfällen gjort felaktiga fondplaceringar. Bolaget har inte spridit risker i en av fonderna på det sätt som lagen kräver och placerat fondmedel i onoterade bolag, vilket fondbestämmelserna inte tillåter. Bolaget har samtidigt haft bristfälliga kontrollfunktioner vilket inneburit att de felaktiga placeringarna inte upptäckts.

FI anser att bristerna är så allvarliga att bolaget får en varning och en straffavgift på 250 000 kronor. Stockpicker förvaltar två specialfonder med en fondförmögenhet som den 31 december 2010 uppgick till 206 miljoner kronor.