Fyra företag får anmärkning för bristande bonussystem

Finansinspektionen ger i dag fyra företag anmärkningar och straffavgifter för att de har haft brister i sina bonussystem. Detta är första gången som FI ingriper efter vårens stora undersökning om finansföretagens bonussystem.

Värdepappersbolagen East Capital AB och Garantum Fondkommission AB samt fondbolagen East Capital Asset Management AB och Aktie Ansvar AB har alla haft brister i sina bonussystem. Gemensamt för bolagen är att de haft bristfälliga analyser av riskerna kopplade till sina bonussystem och att de har hanterat sina rörliga ersättningar i strid med regelverket.

Samtliga bolag får en anmärkning och en straffavgift. East Capital ska betala en straffavgift på 2 300 000 kr, East Capital Asset Management ska betala 1 500 000 kr, Garantum Fondkommission ska betala 1 100 000 kr och Aktie Ansvar ska betala 400 000 kr.

FI har sedan i våras pågående utredningar kring en rad företag som visat brister i sina bonussystem. Hittills har fyra lett till sanktioner samtidigt som ett mindre antal avslutats eftersom FI konstaterat att bristerna inte var så allvarliga att det krävdes ett ingripande.

Flera utredningar pågår fortfarande och kommer sannolikt att avslutas under hösten 2011.

Presschef
Tfn 08-787 82 90