Pensionsbolagen är finansiellt rustade

Försäkringsbolagens senaste rapportering visar att de är rustade mot ytterligare turbulens på finansmarknaden. Det visar trafikljusrapporteringen för sista kvartalet 2007.

Inget bolag rapporterar rött i trafikljusrapporteringen för sista kvartalet 2007, bortsett från pensionskassan Prometheus som legat i rött sedan 2006 och har förelagts av FI att ändra sin placeringsinriktning. Rapporteringen avser siffror per den 31 december 2007.

Totalt rapporterade 189 försäkringsbolag fördelat på 60 livbolag och tjänstepensionskassor samt 129 skadeförsäkringsbolag.

Nästa rapportering avser den 21 april 2008. Resultatet publiceras torsdagen den 15 maj klockan 17.30. Ordinarie publiceringar av rapportering i trafikljusmodellen 2008 är:

2008-09-04: Hela trafikljusmodellen
2008-11-13: Enbart finansiella risker

Fakta
Trafikljusmodellen mäter försäkringsbolagens exponering mot stora förändringar av priserna på de finansiella marknaderna och i utfallen av försäkringsrisker. Målet är att FI i ett tidigt skede ska kunna identifiera de bolag som har så stora riskexponeringar att de inte med fullgod säkerhet kan uppfylla sina åtaganden gentemot kunderna.

Exempel på prisförändringar bolagen ska klara av är:

Svenska aktier: -40 procent
Fastighetspriser: -35 procent