Pensionsbolagens buffert minskar

Pensionsbolagens kapitalbuffert fortsätter minska men är fortfarande tillfredsställande. Det visar trafikljusrapporteringen för sista kvartalet 2008.

Pensionsbolagens marginaler har räckt under höstens kraftiga fall på aktiemarknaden och den största nedgången i långa räntor på hundra år. Sedan årsskiftet har de långa räntorna dock stigit vilket är gynnsamt för bolagen.

Tre tjänstepensionskassor rapporterar rött i trafikljusmätningen. Dessa pensionsbolag svarar för cirka två procent av den totala pensionsmarknaden. Bolagen har dock det kapital som lagen kräver och pensionsutbetalningarna är inte hotade. FI har kontakt med dessa bolag för att säkerställa att de kan hantera sina risker.

Bakgrund
Trafikljuset är ett tillsynsverktyg och inte ett formellt regelverk. Det syftar till att identifiera bolag som har stora exponeringar mot finansiella risker och försäkringsrisker i förhållande till sitt kapital. Målet är att FI tidigt ska kunna identifiera de bolag som tagit så stora risker att de inte med fullgod säkerhet kan uppfylla sina åtaganden gentemot kunderna.

Exempel på förändringar som bolagen ska klara av:

• Svenska aktier: - 40 procent
• Fastighetspriser: - 35 procent
• Långa räntan: +/- 30 procent
• Kreditrisk: Fördubbling av spreaden, dock minst 25 baspunkters ökning
• Långlevnadsrisk: Den ettåriga dödssannolikheten minskas med 20 procent i alla åldrar

En tjänstepensionskassa är en särskild form av understödsförening som bedriver tjänstepensionsverksamhet. De är ömsesidiga och har som föreningsmedlemmar klart avgränsade delar av arbetsmarknaden. Kassorna bedriver ingen aktiv försäljningsverksamhet.

Karin Hallgren,
Informationschef