Privatekonomisk utbildning på svenska arbetsplatser

Utbildning i privatekonomi på arbetsplatser ska göra att anställda blir bättre på att hantera sin ekonomi. Finansinspektionen och Pensionsmyndigheten påbörjar i samarbete med Folkuniversitetet i dagarna en nationell folkbildningssatsning i privatekonomi.

I morgon (torsdag) startar den första kursen av tio där experter från nätverket GillaDinEkonomi utbildar lärare på Folkuniversitetet till vidareinformatörer i privatekonomi. Dessa ska i sin tur utbilda medarbetare på arbetsplatser runtom i Sverige i privatekonomi, sparande och pensioner, ämnen som det råder stora kunskapsluckor inom.

-  I takt med att marknaden blir mer komplex och alltfler beslut läggs på individen, ökar också kravet på individens finansiella färdigheter. Kunniga konsumenter kan lättare granska och ställa krav på de finansiella produkter de köper, sägerHelen Silvander, projektledare på Finansinspektionen.

-  En bred kampanj för att öka kunskaperna om sparandet och den egna ekonomin är en viktig och ansvarstagande åtgärd. Det är självklart för Folkuniversitetet att engagera sig i den. Dessutom har vi bra nätverk i näringsliv och organisation, menar Michel Wlodarczyk, generalsekreterare för Folkuniversitetet.

Utbildningen kommer att drivas med hjälp av nätverket GillaDinEkonomi. Nätverket är en sammanslutning av myndigheter, organisationer och företag, som alla är engagerade i privatekonomisk utbildning.

Finansinspektionen och Pensionsmyndigheten driver parallellt ett samarbete med TCO, där fackliga företrädare utbildas till vidareinformatörer. GillaDinEkonomi och arbetsplatsprojektet med Folkuniversitetet är en del av Finansinspektionens uppdrag att initiera privatekonomisk utbildning.

Helen Silvander

Projektledare