SEB och ABG ska betala straffavgift

SEB och ABG Sundal Collier ska betala straffavgift för brister i internstyrning och kontroll. Båda bolagen har brustit när det gäller transaktionsrapportering till Finansinspektionen.

SEB har under en längre tid missat att rapportera nästan 100 000  transaktioner avseende finansiella instrument. Banken har haft bristande rutiner och inte genomfört regelbundna kontroller för att säkerställa att antalet rapporterade transaktioner motsvarar antalet genomförda transaktioner. SEB får därför en anmärkning och ska betala 2,5 miljoner kronor i straffavgift.

Värdepappersbolaget ABG Sundal Collier har lagt ut uppdraget, att sköta bolagets transaktionsrapportering, till tredje part. Uppdragstagaren har underlåtit att rapportera drygt 200 000 transaktioner avseende finansiella instrument. Även om ABG har uppdragit transaktionsrapporteringen åt uppdragstagaren, är det ABG som är ytterst ansvarigt för att se till att en korrekt och fullständig transaktionsrapportering faktiskt också sker.

Då ABG inte har genomfört några regelbundna kontroller för att säkerställa att de transaktioner som bolaget utfört även rapporteras till FI, anser FI att bolaget saknat tillräckliga kontrollrutiner. Bolaget får därför en anmärkning och en straffavgift på 900 000 kronor.

En fullständig och korrekt transaktionsrappor­tering bidrar till FI:s möjligheter att kontrollera hur företaget uppför sig i handeln och ökar också möjlig­heterna att övervaka och upptäcka förekomsten av marknadsmissbruk. Kravet på full insyn i värdepapperstransaktioner syftar även till att skydda investerare, integrera värdepappersmarknaden inom EU och främja prisbildningseffekten för finansiella instrument.

Karolina Palutko Macéus,
Presschef