Småspararkommission ska stärka konsumentens ställning

Finansinspektionen lämnar idag till regeringen en aktionsplan på tio punkter för att stärka småspararnas ställning. FI anser att en ny och av regeringen utsedd småspararkommission ska driva en samordnande insats för information och utbildning av svenska småsparare.

I rapporten Aktionsplan för småspararna redovisas Finansinspektionens förslag till handlingsplan för att förstärka och förbättra konsumentskyddet på det finansiella området.

FI anser att en ny och av regeringen utsedd småspararkommission ska driva och hantera frågor om utbildning och information i samverkan med olika myndigheter, konsumentbyråerna och finansbranschen. FI har lagt grunden för en bred satsning för att förbättra kunskaperna hos allmänheten när det gäller privatekonomi, som redovisas i rapporten. FI föreslår dessutom en utveckling av konsumentbyråernas verksamhet, bland annat när det gäller pris- och villkorsjämförelser, en utbyggd webbportal för småsparare samt en systematisk och heltäckande insamling av kundklagomål som riktas mot finansföretag. FI vill därtill kraftigt förbättra pensionsbeskeden, och föreslår ett stärkt samarbete mellan myndigheter och branschen kring detta.

FI kommer inom ramen för sitt eget uppdrag att prioritera övervakningen av vanliga sparprodukter, som pensionsförsäkringar, granskningar av företagens och spararnas förmåga att skilja mellan rådgivning och försäljning samt bevakningen av utländska företag med svenska kunder. FI fortsätter också aktivt att göra undersökningar med fokus på konsumentskyddet.

Slutligen anser FI att samtliga insatser ska utvärderas i en årlig enkät till småspararna.

Läs rapporten Aktionsplan för småspararna på www.fi.se

Den samlade listan av förslag till åtgärder är:

1. Inrätta en småspararkommission
2. Höj kunskapsnivån i privatekonomi