Svenska försäkringsbolag klarar europeiskt stresstest

Svenska försäkringsbolag står rustade för att klara oroligheter i ekonomin och omvärlden. Det visar det stresstest som europeiska tillsynsmyndigheten för försäkringsbolag och tjänstepensionsföretag, EIOPA, publicerar i dag.

Ett antal stora svenska försäkringsbolag har under det första halvåret 2011 deltagit i EIOPA:s stresstest av försäkringsmarknaden. Testet visar hur de europeiska försäkringsbolagen klarar minimikapitalkravet (MCR) i de kommande försäkringsreglerna (Solvens 2) efter att ha tillämpat ett antal stressade scenarier. Ett särskilt test utfördes för att utvärdera effekter av exponeringar mot statsobligationer.

Alla de svenska bolag som deltog klarade minimikapitalkravet med marginal i de olika scenarier som stresstestet innebar. Störst effekt på solvensen har förändringar i aktiekurser och räntor.

Från Sverige deltog cirka tio företag och grupper (liv- och sakförsäkringsbolag). Dessa bolag täcker, tillsammans med de internationella grupper som rapporterat till andra tillsynsmyndigheter, mer än hälften av den svenska försäkringsmarknaden mätt i premieinkomster. Testet bygger på siffror från 2010-12-31.

Mer information om stresstestet finns att läsa på EIOPA:s webbplats.

Tfn 08-787 82 90