Sverige invalt i förvaltningsstyrelsen för Europeiska bankmyndigheten

Tillsynsstyrelsen i nya Europeiska bankmyndigheten (EBA) valde i går med en överväldigande majoritet in Finansinspektionens generaldirektör Martin Andersson i myndighetens förvaltnings-styrelse.

– Det starka stödet från andra europeiska tillsynsmyndigheter är ett erkännande för den höga kvaliteten i FI:s arbete inom CEBS men också i andra internationella fora, säger Martin Andersson.

Övriga länder som ingår i förvaltningsstyrelsen är Tyskland, Frankrike, Finland, Ungern och Tjeckien.

Läs mer på www.eba.europa.eu

Fakta: EBA startade sin verksamhet den 1 januari och ersätter tidigare CEBS. EBA har som uppgift att bland annat att bidra till en effektiv tillsyn över gränsöverskridande banker, utarbeta riktlinjer, rekommendationer och förslag till tekniska standarder, att lösa tvister mellan tillsynsmyndigheter och att se till att EU-rättsliga akter på området tillämpas på rätt och lika sätt i hela EU. EBA ingår i ett nätverk bestående av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (ESMA), Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (EIOPA) och Europeiska systemrisknämnden (ESRB).

I förvaltningsstyrelsens uppgifter ingår att föreslå myndighetens arbetsprogram och säkerställa att EBA genomför sina uppgifter. EBA:s beslutsfattande organ är tillsynsstyrelsen som bland annat består av samtliga 27 medlemsländers tillsynsmyndighetschefer.

Annika Zervens
Tel +46 8 787 82 20