Trygg-Hansa får straffavgift på 5 miljoner kronor

Trygg-Hansa Försäkringsaktiebolag har brustit i sin interna styrning och kontroll samt i sin rapportering till Finansinspektionen. Försäkringsbolaget får därför en anmärkning och en avgift på fem miljoner kronor. Sanktionen grundar sig bland annat på att Trygg-Hansas ledningsorganisation och beslutsordning varit invecklad och otydlig. Finansinspektionen uppmärksammade i sin tillsyn att Trygg-Hansa hade bristande kontroll av sina styrorgan, sin beslutsordning, sin riskhantering, sin organisation för kontroll av regelefterlevnaden, sin självständiga granskningsfunktion, sina placeringsriktlinjer, sin skuldtäckningspolicy samt sin årsredovisning. Utöver detta hade Trygg-Hansa under 2008 uppenbara svårigheter att sköta sin finansiella rapportering till Finansinspektionen. Uppgifterna ändrades flera gånger på grund av felaktigheter. Trygg-Hansa har rättat de påpekade bristerna. Vid bedömningen av påföljd har Finansinspektionen beaktat antalet brister samt hur allvarliga de varit. Därtill kommer det utsatta läge som försäkringstagare har gentemot försäkringsbolag. Finansinspektionen anser att det inte räcker att försäkringsbolaget enbart korrigerar överträdelserna, men finner att det är tillräckligt att stanna vid en anmärkning som förenas med en straffavgift. Karin Hallgren, Informationschef Tel 08-787 82 20 Mob 076-127 59 43 Charlotta Carlberg, Avdelningschef Tel 08-787 83 71 Mob 076-127 59 02