Uldis Cerps ny avdelningschef på FI

Chefen för Lettlands Finansinspektion, Uldis Cerps, har utsetts till ny avdelningschef på svenska FI.

Uldis Cerps blir ansvarig för avdelningen för stabilitetstillsyn och efterträder Kerstin af Jochnick, som i förra veckan utsågs till ordförande för den Europeiska banktillsynskommittén, CEBS. Uldis Cerps har varit ordförande och chef för den lettiska finansinspektionen, The Financial and Capital Market Commission, sedan 2000. 1994 blev han chef och därefter ordförande för Riga Stock Exchange efter att ha avslutat sina studier i statsvetenskap, öststatskunskap och ekonomi vid Umeå Universitet. Uldis Cerps tillträder sin tjänst på FI i april. Om FI:s stabilitetstillsyn Huvuduppgifter för FI:s avdelning för stabilitetstillsyn är att bevaka att de finansiella företagen har tillräckligt med kapital för sina risker och att de kan mäta och hantera sitt risktagande. Syftet är att vi ska ha en väl fungerande finansiell sektor och ett gott konsumentskydd. Helena Östman, Informationschef Tel 08-787 82 20 Mob 070-398 08 19 Ingrid Bonde, Generaldirektör Tel 08-787 8010