Arla lanserar sommarnyhet för desserter - dulce de leche

Smaksatt kvarg blir allt populärare. Nu fyller Arla Köket Kesella 30 år och firar detta genom att lansera en ny trendig smak: dulce de leche som betyder söt mjölk på spanska. Med en krämigt härlig kolasmak är Arla Köket Kesella® kvarg dulce de leche god att njuta som den är, eller i desserter och bakverk. Nyheten finns i butik från vecka 38.

Dulce de leche är en sydamerikansk specialitet vars popularitet i Argentina upphöjt den till nationaldessertstatus. Och trenden har spridit sig – allt fler upptäcker kolasåsens storhet och idag firas den internationella dulce de leche-dagen (11 oktober 2015) även i Sverige.

Traditionellt framställs dulce de leche genom att koka ihop mjölk och socker på svag värme under lång tid, oftast flera timmar. Resultatet blir en ljuvlig kolasås – och nu finns alltså ett enklare sätt att njuta av smaken som är färdig att äta direkt eller använda som ingrediens i desserter och bakverk.

– Trots att det är 30 år sedan Arla lanserade Kesella i Sverige är den populärare än någonsin. Det firar vi med en ny trendig smak, dulce de leche, som blivit stort i den svenska bakvärlden, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig på Arla Köket.

Kesella kvarg dulce de leche är tillverkad av naturell kvarg som smaksatts med naturliga råvaror. Med en god kolasmak är den utmärkt att avnjuta som den är eller som ingrediens i efterrätter och bakverk. Nyheten har en fetthalt på 7,5 procent.

– Kvargmarknaden fortsätter att växa och detta beror bland annat på produktens fördelar när det kommer till bakning, men även dess höga proteininnehåll. Prova gärna dulce de leche med kladdkaka eller tillsammans med stekta äpplen, säger Elisabeth Hedenljung.

Produktinformation

Kesella® är ett av Arlas varumärken för kvarg. Arla Köket Kesella® kvarg dulce de leche finns i butik från och med vecka 38. Nyheten lanseras i en förpackning om 250 gram och har ett cirkapris på 14,20 kronor.

Arla Köket Kesella® kvarg finns sedan tidigare som naturell i två olika fetthalter, samt i smaksatta varianter som vanilj, blåbär, citrus och hallon.

Följande recept med Arla Köket Kesella kvarg dulce de leche bifogas utskicket:

Banoffee pie, Kladdkaka med dulce de leche, Kolaparfait med svarta vinbär, Stekta äpplen med dulce de leche

För fler recept och inspiration besök:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket

E-post: elisabeth.hedenljung@arlafoods.com

För produktprov (från vecka 33), högupplösta bilder och recept, kontakta:

Matilda Danielsson, presskontakt Prat PR

E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13 500 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.