Crème fraiche gourmet med ingefära och chili

I år firar den prestigefulla tävlingen Årets Kock 30 år. I samband med finalen den 8 februari lanserar Arla årets gourmet-crème fraiche i samarbete med fjolårsvinnaren Klas Lindberg, som komponerat en variant med ingefära och chili. Det är sjunde året i rad som vinnaren i tävlingen får uppdraget att skapa sin egen smakvariant. Nyheten finns i butik från vecka 6.

Arla Köket crème fraiche gourmet är en lyxigare serie matlagningsprodukter där smakerna utvecklas tillsammans med den senaste vinnaren i tävlingen Årets Kock. Syftet är att erbjuda en produkt som förenklar matlagningen samtidigt som den ger en spännande smakupplevelse. Klas Lindbergs crème fraiche med smak av ingefära och chili är den sjunde varianten i ordningen.

– Jag är mycket nöjd med min smakkombination, en crème fraiche med drag i! Ingefära och chili är dessutom två smaker som jag verkligen uppskattar och ofta använder i min egen matlagning. Smaken är faktiskt inspirerad av min vinnarrätt i tävlingen Årets Kock, säger Klas Lindberg, Årets Kock 2012.

Det ligger mycket jobb och massor av tester bakom varje ny smak i serien Arla Köket crème fraiche gourmet. Produktutvecklingen tar cirka ett år och sker i flera steg. Årets Kock presenterar flera olika smakförslag för Arla där de bästa plockas ut, bedöms i produktionssyfte och provsmakas flera gånger.  Det är mycket som måste fungera när en smak ska översättas till produktion i stor skala med bibehållen kvalitet, funktion och smak.

– I år firar Årets Kock 30-års jubileum och Arla har varit medarrangör och sponsor till tävlingen lika länge. Under åren har vi haft många lyckosamma och inspirerande samarbeten med Sveriges stjärnkockar. Tack vare deras medverkan i vår produktutveckling kan vi därför ge alla ”hemmakockar” möjligheten att få ta del av professionell matlagning och därmed känna sig som vinnare, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig för Arla Köket.

Produktinformation
Arla Köket crème fraiche gourmet ingefära chili lanseras i samband med finalen av Årets Kock 2013 och finns i butik från vecka 6. Produkten har ett cirkapris på 16-17 kronor. Arla Köket crème fraiche gourmet ingefära chili fungerar till både kall och varm matlagning och passar extra bra i rätter med kyckling, fläskkött, fisk och skaldjur.

Receptblad och högupplösta bilder på produkten bifogas med utskicket.

Tidigare Årets Kock-vinnare och deras crème fraiche-smaker:

KOCK ÅR SMAK
Tomas Diederichsen Årets Kock 2011 Rostad vitlök, timjan
Gustav Trägårdh Årets Kock 2010 Dill, vinäger, svartpeppar
Viktor Westerlind Årets Kock 2009 Getost, honung, rosmarin
Tom Sjöstedt Årets Kock 2008 Äpple, pepparrot
Tommy Myllymäki Årets Kock 2007 Karljohan, timjan, citron
Peter J. Skogström Årets Kock 2006 Äpple, curry, dill

För högupplösta bilder: http://www.mediabank.arla.net/legacy/
För recept och inspiration besök: www.arla.se/

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods
E-post: inger.soderlund@arlafoods.com