Dags att söka till Arlas Kladdkakerace

Nu är det dags att söka till Kladdkakeracet, Arlas årliga baktävling för barn. I tävlingen är det barn mellan 10 och 14 år som gör upp om vem som bakar Sveriges godaste kladdkaka. Med Kladdkakeracet vill Arla sprida bakglädje och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. Förra året slog tävlingen rekord i antalet anmälningar då över hundra bidrag skickades in till juryn. Sista anmälningsdag är den 24 augusti.

Den 4 oktober 2014 avgörs den nionde upplagan av Arlas Kladdkakerace. För att vara med och tävla skapar man ett eget kladdkakerecept, tar en bild på kakan och anmäler receptet på Arlas hemsida senast den 24 augusti. En jury bedömer bidragen och väljer ut de 20 bästa recepten som går vidare till semifinal. Av semifinalisterna utses sedan 6 finalister som går vidare till final. I den stora finalen bakar finalisterna sina kladdkakor live inför publik på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan.

– På Arla vill vi gärna uppmuntra barn och ungdomar till kreativitet genom bakning och matlagning. Kladdkaka är ett av våra mest älskade bakverk och går att variera i oändlighet. Varför inte smaksätta med favoritgodiset eller skapa ett läckert tillbehör till kladdkakan? Endast fantasin sätter gränser, säger Catarina Molin Österlund, projektledare för tävlingen.

I förra årets final tävlade bland annat en lakrits- och fudgekaka med hjortrongrädde mot en kladdkaka med popcorn, cashewnötter och kolasås. Efter en jämn och spännande finaluppgörelse stod slutligen Augusta Andersson från Malmö som segrare av Kladdkakeracet 2013 med sin Limekladdkaka med limeyoghurt.

– I 2013 års upplaga av Kladdkakeracet såg vi en ny trend där tillbehören fick stå mer i centrum, till exempel var det limeyoghurten till Augustas vinnarkladdkaka som gav en ännu större smakupplevelse. Det ska bli spännande att se vad som kommer att vara nytt i år, säger Catarina Molin Österlund.

Hur går tävlingen till?

• Skapa ett eget kladdkakerecept, där en av ingredienserna ska vara smör
  • Ta gärna en bild på kladdkakan
  • Anmäl receptet senaste den 24 augusti på: www.arla.se/evenemang/kampanjer-och-tavlingar/kladdkakeracet/anmal-dig-har/

Vad vinner man?

• Alla 20 semifinalister får kokboken Höstmat från Arla Köket
  • Alla 6 finalister får Magnus Johanssons bok Lyckas med choklad, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder
  • Vinnaren av Kladdkakeracet får dessutom en valfri kurs hos Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm

5 snabba tips – så lyckas du med kladdkakan

1. Rör istället för att vispa
En kladdkaka ska inte vispas utan röras ihop. Undvik luftbubblor i smeten då luft gör kakan fluffig och därmed mindre kladdig.

2. Håll koll på gräddningstiden
Om det står 15-20 minuter i receptet så känn på kakan med en sticka redan efter 15 minuter. Den ska fortfarande vara kladdig i mitten, men tänk på att kakan stelnar när den svalnar.

3. Välj hellre en stor kakform än en liten
Om det inte står utskrivet i receptet hur stor formen ska vara är det generellt sett bättre att använda en stor form, ca 24-26 cm i diameter.

4. Bröa med variation
Variera gärna det du bröar formen med. Att använda exempelvis kakao, kokos eller finhackade nötter ger en lite annorlunda twist på kakan.

5. Bryt av det söta
Servera något till kladdkakan som bryter av det söta, t ex en lättvispad grädde, färska bär eller en fräsch yoghurt.

Tipsen kommer ifrån Kladdkakeracets bloggambassadör 2013, Pernilla Lyck från bakbloggen bliminjast.se

För mer information om Arlas Kladdkakerace, anmälan samt tidigare finalisters recept besök:
www.arla.se/evenemang/kampanjer-och-tavlingar/kladdkakeracet/

Catarina Molin Österlund, ansvarig recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc. kontakta:
Elin Eriksson, Presskontakt Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök ww.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.