Dags att söka till Arlas Kladdkakerace 2013

Arlas Kladdkakerace är baktävlingen för barn mellan 10 och 14 år som anordnas i syfte att sprida bakglädje bland barn och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. Förra årets upplaga av tävlingen slog rekord i antal tävlande då över hundra bakglada barn skickade in sina bästa kladdkakerecept. Nu söker vi 2013 års kladdkakemästare! Anmäl ditt recept på arla.se senast den 25 augusti.

År 2013 arrangeras Arlas Kladdkakerace för åttonde året i rad. Alla barn mellan 10 och 14 år är välkomna att tävla med sin bästa kladdkaka. För att vara med och tävla skapar du ditt eget kladdkakerecept, tar en bild på kakan och anmäler receptet på Arlas hemsida senast den 25 augusti. En jury bedömer alla bidrag och väljer ut 20 recept som går vidare till semifinal. Av semifinalisterna utses sedan 6 finalister som går vidare till den stora finalen och får tävla live under Chokladfestivalen på Stockholmsmässan lördagen den 5 oktober.

– Bakning är populärare än någonsin och vi på Arla vill givetvis uppmuntra barn och ungdomar att utveckla sina talanger i köket! Kladdkaka är en favorit hos många och att experimentera i köket med olika smaksättningar kan ju vara en av många roliga sommarlovsaktiviteter för små bagare. Vi ser fram emot alla spännande recept, säger Catarina Molin Österlund, projektledare för tävlingen Kladdkakeracet 2013.

Tidigare tävlingsbidrag i Arlas Kladdkakerace har innehållit alltifrån päron och mintchoklad till lakrits och citron och kakorna har toppats med bland annat fläderkräm och polka-chokladgrädde. Förra årets vinnare i tävlingen blev Ola Gustafsson från Småland som kammade hem förstaplatsen med sin Knäckiga kladdkaka - en traditionell kladdkaka med knäcktäcke. Olas kladdkaka vann med motiveringen: ”Med fint handlag, härliga konsistenser, välbalanserade smaker. Innovativt och nytänkande”.

För mer information om Arlas Kladdkakerace, anmälan samt tidigare finalisters recept besök: http://www.arla.se/evenemang/kladdkakeracet/

Hur går tävlingen till?

Vad vinner man?

• Alla 20 semifinalister får kokboken Arla Köket söndag – recept på en skön dag
  • Alla 6 finalister får Magnus Johanssons bok Lyckas med choklad, diplom, en pokal samt tävlingskläder
  • Den som vinner Kladdkakeracet får dessutom en valfri kurs hos Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods
E-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Catarina Molin Österlund, ansvarig recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc. kontakta:
Evelina Fooladi, Presskontakt Prat PR
E-post: evelina.fooladi@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12.000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.