Dags för barn och unga att söka till Kladdkakeracet!

Nu är det dags att söka till den tolfte upplagan av Kladdkakeracet, Arlas årliga baktävling för barn och unga. Kladdkakeracet är tävlingen där barn mellan 10 och 14 år gör upp om vem som bakar Sveriges godaste kladdkaka. Anmälan görs på arla.se senast den 27 augusti.

Den 14 oktober 2017 avgörs årets upplaga av Arlas baktävling Kladdkakeracet. I tolv år har tävlingen spridit bakglädje bland barn och ungdomar och uppmuntrat till nya spännande kladdkakerecept. Förra året skickades hela 150 bidrag in till juryn.

– Kladdkakeracet är numera en etablerad baktävling för barn och unga och kladdkakans popularitet fortsätter att växa. Det ser vi inte minst på arla.se, där kladdkaka är det överlägset mest populära receptet, säger Ulrica Karlsson, projektledare för Kladdkakeracet.

För att vara med och tävla skapar man ett eget kladdkakerecept, tar en bild på kakan och anmäler sitt recept på arla.se senast den 27 augusti. En jury bedömer bidragen och väljer ut 15 recept som går vidare till semifinal. Därefter utses 6 finalister som får baka sina kladdkakor inför publik på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan den 14 oktober.

– I förra årets upplaga av Kladdkakeracet såg vi en hel del amerikanska influenser bland bidragen, bland annat marshmallows, kakdeg och godis i överflöd. Kombinationen hallon-lakrits var populär och det var även kokos, både i kakan och i grädden. Vi upphör aldrig imponeras av barnens kreativitet och det ska bli spännande att se vilka ingredienser som tar fart i år, säger Ulrica Karlsson.

Förra årets tävling höll en hög nivå med tävlingsbidrag som Kladdkaka med banan och dulce de leche, Blåbärskladdkaka med vit choklad och kardemumma, Kladdkaka med kaffe och chokladganache och Glutenfri kladdkaka med ingefära och vit choklad. Efter en rafflande final stod till sist Miranda Westerlind från Uppsala som vinnare med sin Lakritskladdkaka med karamelliserade mandlar och flingsalt.

Hur går tävlingen till?

• Skapa ett eget kladdkakerecept, där en av ingredienserna ska vara smör
  • Ta gärna en bild på kladdkakan
  • Anmäl receptet senast den 27 augusti på: www.arla.se/kladdkakeracet

Vad vinner man?

• Alla 15 semifinalister får en Arla Köket kokbok
  • Alla 6 finalister får Magnus Johanssons bok Lyckas med choklad, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder
  • Vinnaren av Kladdkakeracet får dessutom en praktikdag hos en professionell konditor

De fem mest populära kladdkakerecepten på arla.se

1. Kladdkaka
  2. Kladdig kladdkaka
  3. Glutenfri kladdkaka
  4. Knäckig kladdkaka
  5. Kladdkaka med mörk choklad

Fem snabba tips – så lyckas du med kladdkakan

1.     Rör istället för att vispa

En kladdkaka ska inte vispas utan röras ihop. Undvik luftbubblor i smeten då luft gör kakan fluffig och därmed mindre kladdig.

2.     Håll koll på gräddningstiden

Om det står 15-20 minuter i receptet så känn på kakan med en sticka redan efter 15 minuter. Den ska fortfarande vara kladdig i mitten, men tänk på att kakan stelnar när den svalnar.

3.     Välj hellre en stor kakform än en liten

Om det inte står utskrivet i receptet hur stor formen ska vara är det generellt sett bättre att använda en stor form, ca 24-26 cm i diameter.

4.     Bröa med variation

Variera gärna det du bröar formen med. Att använda exempelvis kakao, kokos eller finhackade nötter ger en lite annorlunda twist på kakan.

5.     Bryt av det söta

Servera något till kladdkakan som bryter av det söta, t ex en lättvispad grädde, färska bär eller en fräsch yoghurt.

Tips av Pernilla Lyck från bakbloggen bliminjast.se. För mer inspiration besök http://www.arla.se/evenemang/arlakadabra/mattips/sa-gor-du-basta-kladdkakan/

För mer information om Arlas tävling Kladdkakeracet, anmälan samt tidigare finalisters recept besök: www.arla.se/kladdkakeracet

Ulrica Karlsson, Projektledare Kladdkakeracet på Arla
E-post: ulrica.karlsson@arlafoods.com