Glass toppar listan när svenskarna väljer dessertfavorit

Glass är den överlägsna vinnaren när svenskarna får utse sin favoritdessert. Det visar en ny undersökning[i] av Arla som kartlagt svenskarnas dessertvanor.  Hela 69 procent uppger att glass tillhör de desserter som de oftast väljer, jämfört med paj eller kladdkaka som tillhör favoriterna bland cirka 30 procent.

Svenskarnas fem favoritdesserter[ii]

1. Glass
  2. Paj
  3. Kladdkaka
  4. Bullar eller kakor
  5. Fruktsallad

Undersökningen visar att det framförallt är yngre personer som satsar på desserten. En femtedel av 18 - 34-åringar säger sig äta mer dessert idag än för tre år sedan, medan en tredjedel av personer över 55 år har minskat sitt dessertätande under samma period. Undersökningen visar också att en majoritet av dessertfantaster är öppna för ny inspiration och att många använder appar och receptsajter.

-     Den här undersökningen bekräftar svenskarnas aptit på dessert efter maten och speciellt hos yngre personer, som i allt större utsträckning använder digitala medier för inspiration. Klassiker i olika tappningar går verkligen hem och det ser vi också på arla.se där recept som kladdkaka är bland de mest populära sökningarna, säger Mikael Lindgren, PR-chef, Arla Sverige.

Undersökningen släpps samtidigt som Konditorrapporten 2015, Arlas årliga spaning kring trender i bakvärlden med inspirerande recept av konditorerna Cecilia Andersson, Roy Fares, Sara Hultberg och Magnus Johansson. Ladda ner rapporten här: https://kund.arla.se/

För mer information, vänligen kontakta:

Matilda Danielsson, presskontakt Prat PR
E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök ww.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.

[i] Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Undersökningen är genomförd under perioden 18-21 september 2015 med en totalbas av sammanlagt 1321 intervjuer. Av dessa är det 1092 (ca 83 %) som äter dessert minst några gånger per år. Målgruppen representerar ca 83 % av populationen. Undersökningen är genomförd via internet med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

[ii] Deltagarna uppgav vilka desserter de oftast åt på vardagar respektive helger. Listan visar de sammanlagt vanligast förekommande desserterna. Glass valdes av 69 procent; paj av 30 procent; kladdkaka av 28 procent; bullar eller kakor av 27 procent och fruktsallad av 24 procent. Flera val var möjliga.