Mild kvarg till frukost och mellanmål

Nu lanserar Arla en mild kvarg, anpassad för frukost och mellanmål. Arlas milda kvarg har en krämig konsistens och en len och god smak. Med ett högt proteininnehåll och endast 0,2 procent fett är mild kvarg ett bra alternativ till frukost och mellanmål. Nyheten finns i smakerna naturell, vanilj och blåbär och säljs i förpackningar om 500 gram för hemmakonsumtion respektive 250 gram med sked för den som är på språng. Produkterna finns i butik nu.

Det råder kvargfeber i Sverige. Under 2013 såldes nästan 10 miljoner kilo kvarg i svensk handel, vilket är knappt 70 procents ökning från året innan.* Den höga proteinhalten i kvarg upplevs ge en lång mättnadskänsla och många använder kvarg i samband med träning. Vi svenskar har sedan länge använt kvarg i matlagning men fler och fler väljer nu att äta kvarg också till frukost och mellanmål.

– I takt med att konsumtionstillfällena för kvarg utökas, breddar vi vårt sortiment med en mild kvarg som är både krämig och god. Med sitt höga proteininnehåll och låga fetthalt är den ett perfekt alternativ till frukost och mellanmål, säger Ann Bergman, Senior Brand Manager på Arla Foods Sverige.

Mild kvarg säljs i två storlekar: 500 gram i smakerna naturell och vanilj, samt 250 gram i smakerna vanilj och blåbär. Den mindre förpackningen kommer med en sked för att enkelt kunna ätas ”on the go”. Mild kvarg är god som den är men passar även utmärkt tillsammans med till exempel bär och nötter.

– Mild kvarg är naturligt rik på protein, den är dessutom riktigt god och inte så kärv i smaken som kvarg brukar vara.  Det är en snabb och enkel frukost som mättar och passar lika bra som ett proteinrikt mellanmål innan man cyklar hem från jobbet eller går till gymmet, säger Ann Bergman.

Produktinformation
Mild kvarg säljs i praktiska förpackningar om 500 respektive 250 gram. 500 gramsförpackningarna lanseras i smakerna naturell och vanilj och passar för att konsumeras hemma. 250 gramsförpackningarna i smakerna vanilj och blåbär kommer med en sked för att enkelt kunna ätas på språng.

Rekommenderat försäljningspris för 500 gram är 16,90 kronor för naturell och 17,95 kronor för vanilj. För förpackningen om 250 gram är det rekommenderade försäljningspriset 13,50 kronor.

*Källa: ACNielsen

Ann Bergman, Senior Brand Manager på Arla Foods Sverige
E-post: ann.bergman@arlafoods.com

För produktprov och högupplösta bilder, kontakta:
Elin Eriksson, presskontakt Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök ww.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.