Ola Gustafsson från Småland bakar Sveriges godaste kladdkaka

För sjunde året i rad korades idag Sveriges godaste kladdkaka i Arlas Kladdkakerace. Finalen ägde rum under Chokladfestivalen på Nordiska museet i Stockholm och vann gjorde Ola Gustafsson, 10 år från Sommen i Småland, med sin ”Knäck-kladdkaka”. Arlas Kladdkakerace är baktävlingen för barn mellan 10 och 14 år som anordnas i syfte att sprida bakglädje bland barn och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept.

För att komma till final har de tävlande skickat in sitt bästa kladdkakerecept till Arla. En jury, bestående av representanter från Arla och Chokladfestivalen, har bedömt samtliga sex finalbidrag och enats om en vinnare. Efter en spännande final där de unga bagartalangerna bakade sina egenkomponerade kladdkakor inför publik tog Ola Gustafsson, 10 år från Sommen i Småland, hem segern med sin ”Knäck-kladdkaka”. På andra plats i tävlingen kom Magnus Skruf, 11 år från Göteborg.

– Jag är jätteglad över vinsten! Jag älskar att baka och jag har tränat på mitt recept flera gånger inför finalen. Jag tror att min kladdkaka vann eftersom den är väldigt god och innehåller knäck som många gillar säger Ola Gustafsson, vinnare i Arlas Kladdkakerace 2012.

Olas ”Knäck-kladdkaka” vann med motiveringen: Med fint handlag, härliga konsistenser, välbalanserade smaker. Innovativt och nytänkande.

– I år har över 100 bakglada barn skickat in sitt bästa kladdkakerecept till oss och detta är vi givetvis mycket glada över! Det visar att många barn och ungdomar gillar att baka vilket är något vi vill uppmuntra. Olas vinnande kladdkaka är en kul kombination av knäck och choklad, oväntad men ändå självklar och såklart jättegod! säger Catarina Molin Österlund, projektledare för tävlingen Kladdkakeracet 2012.

På delad tredjeplats i Kladdkakeracet 2012 kom Sara Colleen, 14 år från Lerum och Mathilde Salvigsen, 12 år från Höganäs. På delad fjärdeplats kom Albin Jonsson, 11 år från Dalarna och Matilda Hermansson Krug, 10 år från Stockholm.

För Ola Gustafsson, vinnare i Kladdkakeracet 2012, väntar nu en inspirerande dag hos stjärnkonditorn Magnus Johanssons Bageri & Konditori i Stockholm. Alla sex finalister får, förutom äran, Magnus Johanssons bok ”Lyckas med choklad”, kokboken ”Arla Köket fredag”, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Chokladfestivalrock, förkläde och mössa. Alla finalistrecept finns publicerade på arla.se.

Juryn bestod av:

1 tsk vaniljsocker

Till servering:
Arla® vispgrädde eller vaniljglass

Sätt på ugnen på 175°. Smält smöret som ska användas till knäcksmeten och till chokladsmeten i varsin kastrull.

Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa socker och ägg pösigt i en bunke. Blanda i övriga ingredienserna till chokladsmeten i bunken. Blanda ihop ingredienserna till knäcksmeten i en annan bunke.

Häll chokladsmeten i formen och bred knäcksmeten ovanpå så att den täcker chokladsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 30 min. Servera vispad grädde eller vaniljglass till eller ät den som den är.

För mer information, kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods
E-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Catarina Molin Österlund, projektledare för tävlingen Kladdkakeracet 2012
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

Vill du komma i kontakt med någon av finalisterna, kontakta:
Evelina Fooladi, Presskontakt Prat PR
E-post: evelina.fooladi@prat.se

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.