• Arla Foods/

Pressinfo 2011-04-07: ICA Kvantum Kungsbacka vinnare av Arla Guldko® 2011 Bästa Matglädjebutik

Uthållighet och nytänkande är viktiga delar i arbetet med målet att skapa matglädje i butiken, över allt, i allt. För tredje gången gick ICA Kvantum Kungsbacka till final i Arla Guldko 2011 och nu nådde man ända fram. På torsdagskvällen korades ICA Kvantum som vinnare i kategorin Bästa Matglädjebutik.

- Det handlar inte bara matglädje utan även om livsglädje. Vi har arbetat väldigt hårt för att komma så här långt, utbrister Annette Andersson från ICA Kvantum Kungsbacka.

Den stora finalen av Arla Guldko 2011 hölls på Grand Hôtel i Stockholm där fem vinnare korades i var sin kategori. Juryns motivering till ICA Kvantums vinst lyder:

”Med konsekvens, uthållighet och en vilja till förnyelse har årets vinnare visat att matglädje är en drivkraft till försäljning och framgång. Butiken attraherar breda kundgrupper genom ett nutida sortiment, uppmärksamt bemötande samt en målmedveten satsning på merförsäljning, matidéer och kunskaper runt om i hela butiken.”

Alla i butiken är engagerade i arbetet med matglädje och nyligen började man med matglädjebesiktningar. Medarbetare går då runt till hela kundvarvet, bedömer andras avdelningar och tittar på allt, alla detaljer, vad kan göras bättre, vilka nya idéer kan vi använda, hur kan vi inspirera våra kunder till att bli säkrare i köket? För att sporra och inspirera medarbetarna utses varje vecka en matglädjevinnare. Det kan vara en eller flera medarbetare som gjort något extra för att inspirera kunderna och det uppmärksammas med en liten överraskning. Den höga nivån på medarbetarnas kunnande och engagemang gör att kunderna kan vända sig till vem som helst för råd och tips. Att butiker idag ständigt måste utvecklas tycker Ulf Algévi är självklart och menar att matglädje alltid har varit och alltid kommer att vara lönsamt.

Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra insatser inom butik och restaurang & storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Tävlingen har fem kategorier: Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Seniorservering, Bästa Snabbmål och Bästa Matglädjebutik. Varje kategori har en jury som i arbetet med att utse vinnarna bedömer nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, personalengagemang och kundorienterat perspektiv. Tre finalister väljs ut i varje kategori och vinnarna koras vid den stora finalen i Stockholm. Vinnarna i de fem kategorierna får statyetten Guldkon, stipendium på 25 000 kr och diplom. Övriga deltagare i finalen får utbildningsbidrag och diplom. Mer information www.arla.se/guldko

Vinnare i övriga kategorier:
Bästa Miljöarbete, Pär Larshans, Max Hamburgerrestauranger, tel 070-206 16 69
Bästa Matglädjeskola: Runstensskolan, Haninge, Johan Beer, tel 08-606 80 95
Bästa Seniorservering: Vänner till Pauvres Honteux, Bromma, Ingegerd Persson, tel 08-579 777 00
Bästa Snabbmål: Serrano, Stockholm, Alex Sehlstedt, tel 0727-328140

Högupplösta bilder på finalisterna i alla kategorier kan hämtas på flickr: http://www.flickr.com/photos/arlasverige/collections/72157626300713809/

Högupplösta videoklipp (med B-roll) från Arla Guldko-finalen kan hämtas på Clipsource: http://www.clipsource.se/p/arla/

Pressinformation och bilder på samtliga vinnare och finalister finns även på Mynewsdesk: http://bit.ly/ArlaGuldko_2011

För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com
Ulf Algévi, ICA Kvantum Kungsbacka, Kungsbacka, tel 0300-51159, www.ica.se/kvantum/kungsbacka

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.