• Arla Foods/

Pressinfo 2011-04-07: Max Hamburgerrestauranger vinnare av Arla Guldko® 2011 Bästa Miljöarbete

Mod, målmedvetenhet och en stark övertygelse. Det är framgångsfaktorerna för Max Hamburgerrestaurangers miljöarbete, ett arbete som nu belönas med en prestigefylld seger. På torsdagskvällen fick Max ta emot Arla Guldko 2011 i kategorin Bästa Miljöarbete.

- Det känns helt fantastiskt! Vi har vågat göra det andra i vår bransch inte vågat, säger Alexandra William-Olsson från Max Hamburgerrestauranger när hon får frågan om varför just de vann.

Den stora finalen av Arla Guldko 2011 hölls på Grand Hôtel i Stockholm där fem vinnare korades i var sin kategori. Juryns motivering till Max Hamburgerrestaurangers vinst lyder:

”Att agera miljövänligt har förvandlats från ”alternativt” till ett måste för entreprenörer som vill utveckla sin bransch. Framgång har uppnåtts genom stark övertygelse och med mod att ifrågasätta sin egen verksamhet. Där andra pratar om visioner har man dokumenterat resultat. Genom sitt miljö- och sociala ansvarstagande är man idag ett uppmärksammat föredöme vilket också skapar förväntningar om ett allt bredare ekologiskt utbud.”

Max Hamburgerrestauranger har jobbat med hållbarhetsfrågan i många år. Idag har man en världsunik klimatmärkning som visas på menyn, vilket gör det möjligt för kunden att själv välja hur mycket man vill påverka miljön. Miljökompensation genom trädplantering i Afrika och alltfler ekologiska produkter är andra delar i miljöarbetet. Den senaste miljösatsningen är sju nya restauranger, som man kallar miljöhus som uppfyller Boverkets krav för Miljöklassad byggnad. Restaurangerna använder den senaste tekniken för ventilation och uppvärmning och är byggda av särskilt material och som ger extremt låg energiförbrukning, har solceller på taket och laddstolpar för elbilar utanför. Alla nya restauranger som byggs kommer att byggas som miljöhus.

Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra insatser inom butik och restaurang & storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Tävlingen har fem kategorier: Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Seniorservering, Bästa Snabbmål och Bästa Matglädjebutik. Varje kategori har en jury som i arbetet med att utse vinnarna bedömer nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, personalengagemang och kundorienterat perspektiv. Tre finalister väljs ut i varje kategori och vinnarna koras vid den stora finalen i Stockholm. Vinnarna i de fem kategorierna får statyetten Guldkon, stipendium 25 000 kr och diplom. Övriga deltagare i finalen får utbildningsbidrag och diplom. Mer information www.arla.se/guldko

Vinnare i övriga kategorier:

Bästa Matglädjeskola: Runstensskolan, Haninge, Johan Beer, tel 08-606 80 95

Bästa Seniorservering: Vänner till Pauvres Honteux, Bromma, Ingegerd Persson, tel 08-579 777 00

Bästa Snabbmål: Serrano, Stockholm, Alex Sehlstedt, tel 0727-328140

Bästa Matglädjebutik: ICA Kvantum Kungsbacka, Kungsbacka, Ulf Algévi, tel 0300-51159

Högupplösta bilder på finalisterna i alla kategorier kan hämtas på flickr: http://www.flickr.com/photos/arlasverige/collections/72157626300713809/

Högupplösta videoklipp (med B-roll) från Arla Guldko-finalen kan hämtas på Clipsource: http://www.clipsource.se/p/arla/

Pressinformation och bilder på samtliga vinnare och finalister finns även på Mynewsdesk: http://bit.ly/ArlaGuldko_2011

För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com
Pär Larshans, hållbarhetschef Max Hamburgerrestauranger, tel 070-206 16 69, par.larshans@max.se, www.max.se

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.